Dress code w pracy – czy trzeba go przestrzegać?

20150406171632-suit-man-jacket-corporate-business-shirt-tie-man

Czasy, gdzie człowiek pierwotny biegał niemalże nago, odziany tylko w kawałek zwierzęcej skóry i był zarośnięty tak, że przypominał małpę, już dawno minęły. Dzisiaj każdy człowiek, który chce być szanowany stosuje się do zasad savoir-vivre. Praca jest właśnie jednym z takich miejsc, gdzie powinno się szanować innych, by samemu być szanowanym.

Dress code, a cóż to takiego?

Ponieważ stajemy się społeczeństwem kosmopolitycznym i do naszego słownika przenika coraz to więcej obcojęzycznych wyrazów, musimy się po prostu do tego przyzwyczaić i nauczyć się je rozumieć. Dress code jest to ogólnie mówiąc zbiór zasad, które obowiązują w zakresie ubioru. To coś na kształt odzieżowego savoir-vivre. Czy takich zasad, co do ubioru należy przestrzegać w pracy? Myślę, że z pewnością tak. Zwłaszcza na tych stanowiskach, gdzie mamy do czynienia z klientami.

Strój męski według dress code

Każdy Pan w swojej szafie mieć powinien przynajmniej ze dwa garnitury i z trzy marynarki, które mógłby ubierać idąc do pracy z klientem. Marynarki, jak i też garnitury powinny być w odcieniach niebieskiego, aż po granat oraz szarego, aż po grafit. Oczywiście możemy pozwolić sobie na elegancką marynarkę z jeansu, skóry (najlepiej eko, bo nie każdy z klientów jest pozytywnie nastawiony do zabijania zwierząt), czy też sztruksu. Jednakże pamiętajcie Panowie o tym, iż nie mieszamy materiałów typu jeaans ze sztruksem. Podobnie też jeśli chodzi o desenie, macie zakaz mieszania prążków z kratką, kółek z prążkami itd. Wszystko musi mieć po prostu ręce i nogi. Jednakże najważniejszy jest dobór koszuli. Przykładem niech będzie tutaj koszula męska MMER ze sklepu modoni.pl gdzie znajdziecie szeroką gamę kolorów, fasonów, stylów i deseni.

Do garnituru obowiązkowo należy ubrać koszulę z klasycznym kołnierzem i do tego krawat. Jeżeli koszula ma wzorki, krawat powinien być gładki i na odwrót. Jeżeli garnitur ma prążki najlepiej wybrać koszulę gładką i do tego krawat również w prążki lub gładki, który jednakże będzie troszeczkę kontrastował z kolorem koszuli i garnituru, ale nie do przesady. Jeżeli ubierzecie marynarkę, to tutaj możecie pozwolić sobie na przeróżne kołnierzyki, stójki itd. Krawat nie jest wówczas obowiązkowy, ale też nie biegajcie z klatka piersiową na wierzchu, nawet gdybyście mieli ją tak wyrzeźbioną jak mistrzowie kulturystyki. Zapewne wśród koszul MMER znajdziecie coś, co wpadnie Wam w oko.

Strój damski według dress code

nesesery ze skóryKobiety jak zazwyczaj bywa nie mają zbyt pustych szaf. Jednakże powinny mieć w zapasie kilka garsonek lub garniturów damskich. I podobnie jak w przypadku Panów dominującym kolorem powinien być tutaj niebieski oraz szary. Czerni drogie Panie się wystrzegajmy, gdyż jest to kolor oficjalny i zbyt poważny, by nosić go na co dzień w pracy. Jeżeli chodzi jeszcze o kolory, to oczywiście możecie ubrać rzeczy w innych kolorach, ale wystrzegajcie się kolorów jaskrawych, brązu i fioletu. W pracy te kolory odpadają.

Bluzeczkę najlepiej mieć z jakiejś delikatnej dzianiny, bawełny, jedwabiu itd. Najlepiej, żeby była biała, gdyż biel po pierwsze odmładza, a po drugie do wszystkiego pasuje. Duży dekolt w bluzkach odpada. Klient ma patrzeć na Was, a nie troszeczkę niżej. Spodnie nie mogą być obcisłe, choćbyście miały pośladki jak sama Jennifer Lopez. Spódnica też nie za krótka i nie za długa. Najlepsza długość to jakieś 5 cm przed kolanko. Pamiętajcie też, że buty nie mogą mieć zbyt wysokiej szpilki, bo czasami może Wam się trafić klient płci męskiej o wzroście 152 cm i biedny facet wpadnie w kompleksy. No i makijaż! Jak najsubtelniej drogie Panie, nie upiększajcie się na siłę. Pamiętajcie, że lalka Barbie jest tylko jedna.

Ktoś powiedział kiedyś: „Jak Cię widzą, tak Cię piszą” i tak już zostało. I ten ktoś miał rację…