Jak założyć profesjonalny sklep internetowy?

esklpe

Według statystyk, Polacy coraz chętniej kupują różnego rodzaju produkty za pośrednictwem internetu. Dlatego też prowadzenie sklepu internetowego może okazać się bardzo dochodowe. Taka forma prowadzenia działalności gospodarczej może stanowić uzupełnienie oferty sklepu stacjonarnego albo istnieć samodzielnie.

Do założenia sklepu w internecie potrzebne są trzy podstawowe rzeczy: domena, skrypt internetowy oraz hosting.

Domena

Domena to po prostu konkretny adres internetowy. Musi być on prosty i łatwy do zapamiętania, ale nie za krótki. Powinien kojarzyć się z dziedziną, której dotyczy nasza działalność, np. kosmetologią. Lepiej w jego nazwie nie podawać swojego nazwiska oraz nie korzystać z obcojęzycznych wyrazów. Po wybraniu nazwy domeny trzeba sprawdzić, czy jest ona dostępna (np. abbn12@com.pl). Jeżeli tak nie jest, czasami wystarczy dodać albo zmienić końcówkę. Warto zastanowić się nad kupnem wszystkich dostępnych domen. Nie jest to duży wydatek, a zyskamy pewność, że w przyszłości nikt nie podszyje się pod nasz sklep. Przed zakupem konkretnej domeny trzeba dokładnie zapoznać się z warunkami jej odnowienia. Często są one oferowane w bardzo niskiej cenie, ale po roku opłata ta znacznie wzrośnie.

Hosting

Hosting to miejsce na serwerze, na którym zostanie umieszczony sklep. Od jego wyboru bardzo dużo zależy. Trzeba zwrócić szczególną uwagę na szybkość transferu. Im będzie ona większa, tym szybciej strona internetowa będzie się ładować. Dobrze jest także zapewnić sobie dużą, a najlepiej nieograniczoną pojemność bazy danych. Koniecznie trzeba też poznać możliwości panelu administracyjnego, który powinien być intuicyjny. Na hosting musimy wydać ok 300-500 zł rocznie.

Skrypt (oprogramowanie):

W internecie jest dostępnych wiele skryptów internetowych. Część z nich jest darmowa ( np. Magento, ZenCart, PrestaSchop). Ich użytkownicy zwracają jednak uwagę na fakt, że w trakcie ich obsługi trzeba się borykać z licznymi błędami. Ponadto zazwyczaj trzeba opierać się na z góry narzuconym układzie sklepu, który nie wygląda zbyt atrakcyjnie. Nie są one też zbyt dobrze dostosowane do wyszukiwarek internetowych, a ich oprogramowanie bywa przestarzałe. Najbardziej funkcjonalne z punktu widzenia przedsiębiorcy jest stworzenie od podstaw strony internetowej sklepu. Jet to rozwiązanie, które wiąże się ze sporymi kosztami. Cena prostej strony waha się w granicach 3-5 tys. zł., a na bardziej zaawansowana trzeba przeznaczyć nawet kilkanaście tysięcy złotych. W zamian otrzymujemy jednak stronę internetową dostosowaną do naszych potrzeb i ciekawszą. Przedsiębiorca może też zdecydować się na dzierżawę gotowego sklepu. Może wtedy on liczyć na znacznie bogatsza szatę graficzną i wiele bardziej interesujących funkcji niż w przypadku bezpłatnych skryptów. Co ważne, cena dzierżawy zazwyczaj obejmuje hosting. Na dzierżawę trzeba przeznaczyć ok 500-700 zł miesięcznie.

Magazynować towar czy nie?

Sklep, w tym także internetowy nie może działać bez produktów na sprzedaż. Towar można przechowywać w magazynie. Dzięki temu można go szybko dostarczyć klientowi. Minusem są tutaj koszty utrzymania pomieszczeń i ewentualnie zatrudnienia personelu do jego obsługi. Szczególnie jeśli nie ma pewności, że wszystko uda się sprzedać. Drugim wyjściem jest kupowanie niezbędnych materiałów dopiero, gdy pojawi się kupiec. Termin realizacji zamówienie jest jednak dłuższy, co może zniechęcić część potencjalnych nabywców. Tracimy też pełną kontrolę nad kosztami zdobycia towaru, ponieważ może się on zmieniać w bardzo krótkim czasie.

Promocja sklepu internetowego

Gdy już mamy sklep, trzeba go skutecznie wypromować. Najbardziej skuteczne jest pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych, np. Google. Dobre wyniki daje również marketing szeptany. Warto zarejestrować się w porównywarkach internetowych, umieścić opisy w katalogach stron internetowych i spisach sklepów. O swojej działalności można poinformować na portalach społecznościowych. Można też wykupić reklamę specjalistycznym portalu albo w gazecie.

Strategia cenowa

Bardzo ważne, a niekiedy niedoceniane jest dobranie odpowiedniej strategii cenowej. Wiele osób prowadzących tego typu działalność gospodarczą zaniża ceny, a sztucznie podwyższa np. koszty transportu. Takie sytuacje mają miejsce nawet w przypadku firm znanych na całym świecie. W sytuacji, gdy klient wykryje taki sposób postępowania może poczuć się oszukany i już więcej nie zajrzy do takiego sklepu. Wiele osób rezygnuje z zakupów, gdyż zniechęca ich do tego obowiązek założenia konta. Nie możemy też pozwolić sobie na to, aby proces składania zamówienia był skomplikowany i czasochłonny.

Poradnik powstał dzięki konsultacjom z pracownikiem sklepu komputerowego techsat24.pl