Operator sieci nie wywiązuje się z umowy – gdzie zgłosić awarię?

????????????????????????????????????

Gdy podpisujemy umowę z operatorem telefonii komórkowej, najczęściej liczymy na to, że bez problemu będziemy mogli korzystać ze wszystkich opisanych w umowie usług. Niestety, rzeczywistość pokazuje, że w praktyce bywa różnie. Wielu klientów różnych operatorów ma problemy z wyegzekwowaniem warunków umowy.

Awarie w sieciach komórkowych zdarzają się czasem niekoniecznie z winy operatora. Awaria Orange czy innej sieci może być związana z sytuacjami niezależnymi od operatora, ma to miejsce na przykład w niektórych regionach w trakcie negatywnych warunkach pogodowych. W takiej sytuacji nie ma winy operatora, powinien on jednak dołożyć wszelkich starań, aby awarie i usterki były naprawiane jak najszybciej, najlepiej na bieżąco. Jeśli naprawy się przedłużają, warto zaproponować swoim klientom jakieś rekompensaty za czas, w którym nie mogli korzystać z usług gwarantowanych umową. Praktyka pokazuje jednak, że większość operatorów ogranicza się jedynie do publicznego przeproszenia za awarię oraz informacji o dołożeniu wszelkich starań, aby jak najszybciej usunąć awarię.

Gdy operator nie do końca spełnia warunki

Oprócz awarii, na które operator nie ma wpływu, zdarzają się sytuacje, gdy klient nie może korzystać z pewnych usług z winy operatora. Najczęstsze problemy wynikają z tego, że operator nie do końca wywiązuje się z warunków umowy. Zdarza się, że dolicza dodatkowe opłaty za usługi, które miały być bezpłatne lub ich koszty były w umowie o wiele niższe niż w rzeczywistości. Czasem też pojawiają się problemy z użytkowaniem internetu mobilnego. Najczęściej w umowie są dokładnie uwzględnione warunki, dotyczące prędkości internetu, płatności za dodatkowe pakiety. W rzeczywistości bywa jednak różnie i internet czasem nie działa, choć powinien lub działa zdecydowanie wolniej. W takiej sytuacji pierwsze, co należy zrobić, to skontaktować się z biurem obsługi klienta danego operatora oraz dokładnie nakreślić problem. Pracownik obsługi powinien zgłosić usterkę dalej, aby jak najszybciej wszystkie problemy zostały naprawione. W rzeczywistości jednak na naprawę trzeba długo czekać, a zdarza się i tak, że klient musi zgłaszać usterkę wielokrotnie, aby ktoś się nią zajął.

Warto korzystać ze swoich praw

Jeśli klient nie jest zadowolony z usług operatora i nie może w żaden sposób wyegzekwować swoich praw, dobrym rozwiązaniem jest zgłoszenie problemu do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta lub do rzecznika praw konsumenta. Są to zewnętrzne instytucje, których zadaniem jest ochrona praw konsumentów oraz rozwiązywanie sporów na linii operator – klient. Najczęściej, jak doświadczenie pokazuje, zgłoszenie problemu do rzecznika praw konsumenta powoduje dosyć szybkie rozwiązanie sprawy. Operatorzy dbają bowiem o swój wizerunek i nie chcą być w świadomości potencjalnych klientów postrzegani jako firmy, które nie wywiązują się z warunków umowy, a co za tym idzie – takie, z których usług lepiej jest nie korzystać.