Otwieramy sklep meblowy – jakie certyfikaty będą potrzebne?

dsc_2102-1

W związku ze stałą poprawą średnich zarobków coraz częściej decydujemy się na przeprowadzanie gruntownych remontów lub całkowitą zmianę miejsca zamieszkania. Szukając pomysłu na długoletni, udany biznes warto więc zastanowić się nad uruchomieniem sklepu meblowego. Wymaga to uzyskania odpowiednich certyfikatów i pozwoleń, co dokładnie wyjaśni w rozmowie Artur Lipiński, właściciel jednej z dużych sieci sprzedaży mebli.

Dzień dobry! Panie Arturze, czy jest to dobry moment na otworzenie własnego sklepu meblowego?

Dzień dobry. Rozkwit gospodarczy, dobra koniunktura w sektorze budowlanym i deweloperskim,
a także bogacenie się Polaków sprawiają, że taka inwestycja ma szansę powodzenia, mimo naprawdę dużej konkurencji, jaka panuje na tym rynku.

Czym musi charakteryzować się nowopowstały sklep, aby mógł się przebić?

Nie mogę zdradzać gotowych przepisów na sukces, lecz najważniejszy jest dobry pomysł, na bazie którego opracujemy całą strategię działania. Wystarczy śledzić trendy meblarskie, aby przekonać się, na co klienci zwracają szczególną uwagę. Obecnie wykazują oni szerokie zainteresowanie meblami robionymi na zamówienie oraz tapicerowanymi, z unikalnym wzornictwem, często tworzonym przy współpracy z profesjonalnymi architektami.

Ile pieniędzy trzeba zainwestować w stworzenie i wyposażenie takiej działalności?

Mówimy tutaj o setkach tysięcy złotych. Koszty zaniżają się, gdy decydujemy się otworzyć punkt sprzedaży działający wyłącznie w Internecie, lecz pamiętajmy, że klient lubi osobiście przyjść, dotknąć materiału, przetestować mebel, usiąść lub położyć się na nim. Przecież będzie z niego korzystał przez co najmniej kilka następnych lat. Wydatki idą drastycznie w górę, gdy decydujemy się uruchomić samodzielną produkcję. Wraz z całym procesem długiej i kosztownej certyfikacji z całą pewnością przekroczymy już milion.

Jakie atesty należy uzyskać, aby móc w końcu wystartować na rynku?

Są to pozwolenia, które gwarantują wysoką jakość zarówno wykorzystanych do stworzenia mebli materiałów, jak i uzyskanej w końcowym procesie konstrukcji. Jest to o tyle ważne, że osoby z nich korzystające nie mają prawa mieć żadnych powodów do tego, żeby zastanawiać się nad ich bezpieczeństwem. Tutaj powinien liczyć się jedynie komfort użytkowania i wytrzymałość. Poza tym wszystkim otrzymanie takich uprawnień stanowi ogromną korzyść dla samych sprzedawców. Ma to związek z tym, że kupujący o wiele chętniej wskazują meble posiadające certyfikaty jakości.

Czy atesty przyznawane są na określony czas?

Nie, otrzymuje się je bezterminowo, jednak należy trzymać się tych metod produkcji mebli, które zostały uznane za zgodne ze wszelkimi normami bezpieczeństwa. Należy jednak zaznaczyć, że osobne pozwolenia otrzymuje się na poszczególne kategorie asortymentu, wśród których wyróżniamy łóżka, szafy, komody czy regały.

Czy na rynku znajdziemy meble, które są objęte szczególnymi normami bezpieczeństwa?

Taką grupę produktów stanowią meble dla niemowląt, zwłaszcza łóżeczka. Muszą być wykonane jedynie z określonych rodzajów obrobionego drewna. Nie mają prawa posiadać żadnych wystających czy ostrych elementów, a szczebelki muszą być na tyle wysokie, mocne, stabilne i odpowiednio rozmieszczone, aby dziecko nie mogło się zaklinować lub, co najgorsze, wypaść. Dużą uwagę poświęca się również przy produkcji mebli wykorzystywanych w placówkach edukacyjnych, ze względu na ruchliwość i bardzo niewielką odpowiedzialność wśród małych dzieci.

Bardzo dziękuję za wyczerpujące odpowiedzi!

Również dziękuję.

Wywiad opracowano wspólnie z portalem Lanomeble.pl – łóżka piętrowe