Praca „na zmywaku” za granicą: obowiązki początkującego pracownika

kitchen-porter

Pierwszy wyjazd do pracy za granicą nierzadko kończy się na zmywaku. To jedno z tych stanowisk, które, przy odrobinie dobrych chęci, jest dostępne na rynku zawsze i wszędzie. Nazywane często typowym zajęciem imigrantów, nie powinno być dyskredytowane. Niejeden bardzo dobry kucharz zaczynał właśnie od tego miejsca, stopniowo pnąc się po kulinarnej drabinie i docierając na sam szczyt – do stanowiska szefa kuchni. Wiele zależy od doświadczenia, wykształcenia oraz indywidualnych preferencji. Zejdźmy jednak na ziemię i przyjrzyjmy się pracy „na zmywaku”. Jakich obowiązków możemy spodziewać się w pierwszych dniach pracy?

Kitchen porter – wymagane kwalifikacje

Nazwa stanowiska, na którym zatrudnia się początkującego pracownika gastronomii, brzmi różnie. Najczęściej jednak sprowadza się to do roli pomocy kuchennej, co pozwala na dywersyfikację zadań, rozszerzając obowiązek mycia naczyń o inne prace gospodarcze i higieniczne w obrębie kuchni, a także przygotowywanie bazowych składników do posiłków. Do pracy na zmywaku przyjmuje się w zasadzie każdego, gotowego do ciężkiej pracy obcokrajowca.

Dużym atutem jest doświadczenie w gastronomii oraz podstawowa znajomość języka angielskiego. Zaawansowana komunikacja oraz wykształcenie gastronomiczne może być przepustką do pracy w bardziej prestiżowej restauracji lub kuchni hotelowej. Mile widziana jest również sama znajomość sprzętów gastronomicznych różnych producentów. Wiele firm zaopatruje profesjonalne restauracje w takie urządzenia, jedną z nich jest na przykład lider na rynku firma https://gastrok.pl/. Chcąc pracować w tym zawodzie należy być przygotowanym na pracę w nocy i weekendy. Wielu pracodawców liczy się z tym, że tego typu stanowisko pozwala na zatrudnienie chwilowe, przez co nie wiąże się na stałe z pracownikiem. Warto jednak zapytać o możliwość podpisania umowy na dłużej.

W przeciwieństwie do prawa obowiązującego w Polsce, osoba pracująca na zagranicznym zmywaku nie potrzebuje zaświadczeń lekarskich. Mile widziane jest doświadczenie w gastronomii, schludny wygląd i dostosowywanie się do zasad panujących w danym lokalu, a także otwartość, komunikatywność i sprawność w działaniu.

Obowiązki

Kitchen porter to typowa praca zadaniowa, polegająca na sprawnym realizowaniu stałych obowiązków oraz dodatkowych poleceń przełożonego. W podstawowym zakresie osoba „na zmywaku” ręcznie i mechanicznie myje naczynia, sztućce, garnki, patelnie i inne akcesoria kuchenne, dążąc do stałego uzupełniania ich i udostępniania osobom pracującym na kuchni. Dodatkowo mogą pojawić się inne obowiązki, takie jak sprzątanie kuchni oraz części jadalnej, przyjmowanie dostaw, przenoszenie ich do odpowiednich pomieszczeń, wynoszenie odpadów itp.

Praca wymaga bardzo dobrej organizacji czasu, hierarchizacji zadań, realizacji poleceń pod presją, a także – siły psychicznej i fizycznej. Cały dzień w oparach płynów do czyszczenia, wysokiej temperaturze i na stojąco potrafi dać w kość, dlatego też pracodawcy najczęściej szukają osób silnych i sprawnych. Już pierwszy dzień dobrze weryfikuje umiejętności i nastawienie pracownika. Wdrożenie jest bardzo szybkie i nie można liczyć na całodzienną opiekę mentora. To praca dla osób odpornych, działających szybko i spontanicznie.