Zastanawiasz się nad rejestracją firmy w Czechach? Dowiedz się więcej o czeskiej gospodarce

jarni-praha-z-letne

Republika Czeska jest gospodarką, która nadal znajduje się gdzieś pomiędzy wyjściem z sowieckiej gospodarki i poruszaniem się w kierunku podejścia opartego na wolnym rynku. To jednak niesie wielki postęp – przez co rejestracja firmy w Czechach wydaje się coraz większej liczbie osób dość rozsądnym pomysłem. Są jednak pewne komplikacje, z którymi trzeba się uporać, by móc odnieść sukces na czeskim rynku.

W czym tkwi problem?

Środowisko biznesowe nadal cierpi na dziedzictwo starych systemów. Ta spuścizna polega na ogromnym poziomie biurokracji w niektórych byłych spółkach monopolistycznych, co wobec osłabienia podstawowej infrastruktury kraju nigdy nie jest dobrym podejściem. Jedną z najbardziej zauważalnych spuścizn dawnego systemu jest nieufność do ludzi ze strony Czechów podczas pierwszego spotkania. Ta nieufność może być pokonana tylko przez wytrwałość i wykazanie profesjonalnego podejścia. Zawsze dostarczaj to, co obiecujesz!

Choć pojęcie korupcji nie ma nic wspólnego z rosyjską gospodarką, nadal istnieje duża ilość przekupstwa w systemie czeskim – zwłaszcza w sektorze publicznym.

Porada?

Zbadaj porządnie pochodzenie każdej firmy, z którą prowadzisz interesy – czy jest to firma zagraniczna, czy podmiot lokalny? Ta kwestia własności może mieć duży wpływ na strukturę firmy i jej zarządzanie.

Bądź świadomy potencjalnego podziału pokoleniowego istniejącego w społeczeństwie czeskim. Starsze pokolenie prawdopodobnie będzie znacznie stanowcze pod wpływem podejścia do biznesu działającego pod dawnym reżimem radzieckim, podczas gdy młode pokolenie może mieć bardziej otwarte podejście do przedsiębiorczości. Podczas kontaktów z starszymi menedżerami w byłych firmach monopolistycznych można spodziewać się hierarchicznego podejścia, w którym decyzje są podejmowane na szczycie organizacji.

O czym pamiętać przed spotkaniem z czeskim przedsiębiorstwem?

Upewnij się, że przeprowadzasz kilka badań nad strukturą organizacji, z którą masz do czynienia. Nie marnuj jednak zbyt wiele czasu na menedżerów średniego szczebla, jeśli wszystkie decyzje są podejmowane przez wyższych menedżerów.

Podobnie jak w przypadku naszych niemieckich sąsiadów, Czesi mają tendencję do wielkiego przygotowywania się do spotkań i oczekują, że ich kontrahenci zrobią to samo. Przybycie nieprzygotowanym mogłyby dodać kolejny minus do wbitego w ich mentalność poczucia podejrzeń. Dlatego spotkania powinny być zaplanowane z dużym wyprzedzeniem – spotkania w krótkim czasie są często trudne do zorganizowania.

Staraj się unikać zaplanowania spotkań w piątek po południu. Jeśli chcesz być poważnie traktowany, przyjedź na czas. Punktualność jest znakiem poważnego profesjonalisty. Zaplanuj podróż z hotelu do biura wcześniej – nie zostawiaj takich rzeczy na ostatnią chwilę. Wizytówki są Karty są zazwyczaj wymieniane na początku spotkania – tytuły i kwalifikacje powinny być dobrze widoczne na wizytówce. Na koniec warto dodać, że Czesi są dość niekonfrontacyjni, a ich styl komunikacji odzwierciedla to doskonale.