5 kroków do sukcesu w biznesie franczyzowym.

franchising

Sądząc po wynikach podawanych w różnych statystykach – franczyza pozostaje popularną koncepcją inwestycyjną – stąd coraz więcej osób prowadzi franczyzowe sklepy. Ale tak jak w przypadku innych inwestycji, nie każda franczyza odnosi sukces. I nawet wśród odnoszących sukcesy sieci franczyzowych, niektóre są lepsze od innych. McDonald’s na przykład, radzi sobie znacznie lepiej (pod względem wydajności akcji) niż większość innych.

Co sprawia różnicę? Kilka czynników, na kanwie których przygotowaliśmy 3 kroku do sukcesu w tym biznesie, które również i Tobie mogą pomóc, jeśli planujesz taką koncepcję.

Postaw na właściwy model biznesowy

Mówiąc dokładniej, chodzi o sposób, w jaki franczyza zwiększa wartość w oczach klienta w stosunku do konkurencji. Na przykład pionier franczyzy McDonald’s zapewnia klientom szybki, wygodny i niedrogi posiłek w stosunku do tradycyjnych restauracji. KFC oferuje te same atrybuty posiłków, ale z innym menu – koncentrując się na kurczaku, a nie hamburgerach – chociaż obie sieci poszerzyły swoje menu z czasem, dostosowując go do lokalnych gustów – zdaje się iż taki model biznesowy ma swoją zasadność i temu właśnie odnosi sukcesy.

Postaraj się o jak największą skalę produkcyjną.

Oszczędności związane z większą skalą produkcyjną znormalizowanego menu – im większa skala produkcji, tym niższy koszt w odniesieniu do menu. Jeśli chcesz należeć do franczyzy postaw na takie sieci biznesowe, które są duże, znane i niosą wielkie gwarancje – sklepy takie jak Żabka są tego idealnym przykładem.

Pamiętaj o zakresie.

Zakres? Chodzi o nic innego, jak o same oszczędności kosztów związane z ofertą sprzedaży różnych produktów przez pojedynczą korporację, a nie przez różne korporacje. Na przykład McDonald’s oferuje różnorodne produkty na sprzedaż w wielu lokalizacjach w odróżnieniu od wielu innych mniej udanych biznesów franczyzy. To może wyjaśnić wyższy zwrot z aktywów a dla Ciebie oznacza to kolejny krok do przemyślenia w dążeniu do idealnego modelu franczyzy.

Wybierz odpowiednią lokalizacją.

Korzyści związanych z zajmowaniem lokalizacji głównych lokalizacji dla sklepów franczyzowych chyba nie trzeba nikomu wyjaśniać. W rzeczywistości lokalizacja może wspierać i wzmacniać wszystkie te zalety, więc gdybyśmy mieli omawiane punkty układać pod względem ważności – ten krok, wybór odpowiedniej lokalizacji dla franczyzowego biznesu byłyby najważniejzy. Jako starsza franczyza McDonald’s, na przykład, miała możliwość wyboru najlepszych lokalizacji. To wyjaśnia zarówno wysokie marże operacyjne, jak i wysoki zwrot z aktywów.

Poznaj nasycenie rynku

Stopień penetracji rynku danym rodzajem franczyzy również jest jednym z najważniejszych, a często pomijanych kroków. Im niższy stopień penetracji, tym większa przestrzeń dla firmy do tego, by mogła się rozwijać. W takim przypadku sklepy czy inne modele biznesowe w franczyzie mają więcej możliwości rozwoju, w porównaniu do tych, gdzie nasycenie rynku jest wysokie.

Najważniejsze: skuteczne sieci franczyzowe zaczynają się od właściwego modelu biznesowego i kontynuują gromadzenie odpowiedniej skali i zakresu we właściwych lokalizacjach, aż osiągną optymalne nasycenie rynku.