Agencja kreatywna – co powinno ją wyróżniać na tle innych?
Gdyby jeszcze kilkanaście lat temu zapytać przypadkowo spotkane osoby, czym zajmuje się agencja kreatywna, zapewne część z nich zdziwiłaby się i odpowiedziała, że pierwszy raz słyszy w ogóle o istnieniu takich agencji. Od tej pory wiele się zmieniło. Nie tylko agencje kreatywne zwiększyły swoje „zasięgi”, ale też sami przedsiębiorcy zdają się coraz bardziej doceniać moc, jaką ma kreowanie marki. Czy w takim razie współpraca z agencją kreatywną jest konieczna? Na jakie działania można liczyć powierzając firmę pod skrzydła profesjonalistów? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w naszym tekście!
Agencja kreatywna, reklamowa, graficzna… – klęska urodzaju?
Choć wiele osób potrafi wskazać różnicę między agencją graficzną a reklamową i kreatywną, odróżnienie tych dwóch ostatnich przychodzi już z większym trudem. Kluczem w zrozumieniu, czym zajmuje się agencja kreatywna jest skupienie się na określeniu „kreatywna”. No właśnie. Ostatnimi czasy używa się tego słowa bardzo często. Czym jest kreatywność? To nic innego jak proces umysłowy. W jego efekcie powstają nowe, oryginalne koncepcje na podstawie powiązań z już istniejącymi ideami. Warto zwrócić uwagę na fakt, że rezultatem kreatywności są nie tylko namacalne, fizyczne przedmioty (np. wynalazki, obrazy, rzeźby, itp.), ale też to, co niematerialne, czyli różnego rodzaju teorie czy koncepcje.
Chciałoby się zamknąć kreatywność w jednej krótkiej regułce, w ramie, nie jest to jednak możliwe. Ponieważ kreatywność to coś, co przejawia się na różne sposoby. Wbrew powszechnej opinii nie tylko artyści są kreatywni. Na zjawisko(?) to składa się wieleumiejętności, cech, czynników. Od lat zastanawiamy się także, czy kreatywności można się nauczyć. Spośród wielu podejść do tego zagadnienia skłaniamy się ku temu, które zakłada, że każdy człowiek rodzi się kreatywnym. Wystarczy spojrzeć na dzieci – mają mnóstwo pomysłów, potrafią wymyślać niesamowite historie, zauważać rzeczy niewidoczne dla dorosłych. Niestety z czasem zdajemy się tracić naszą kreatywność, uczymy się schematycznego myślenia, które wyklucza swobodę i niecodzienność. Dlatego kreatywność należy pielęgnować na przykład poprzez stawianie sobie twórczych wyzwań.
Właśnie takie osoby, otwarte, ciekawe świata, z oryginalnymi pomysłami pracują w agencjach kreatywnych. I właśnie w ich ręce powinieneś oddać działania mające dążyć do nietuzinkowego przedstawienia oferty firmy w środkach masowego przekazu. Agencja kreatywna przygotuje więc atrakcyjne reklamy tradycyjne czycontent do umieszczenia w sieci.
Jak rozpoczyna się współpraca klienta z agencją?
Czujesz, że agencja kreatywna jest takim wsparciem, jakiego potrzebuje Twoja firma, aby mogła się rozwijać i stawać coraz bardziej rozpoznawalna? Zastanawiasz się, jak powinna wyglądać współpraca? Jej podstawą i pierwszym krokiem ze strony agencji powinno być rozeznanie się w branży, w której działa klient oraz szczegółowe poznanie przedsiębiorstwa. Bardzo ważne jest także ustalenie budżetu, jaki firma jest w stanie przeznaczyć na działania specjalistów z agencji. Kolejnym krokiem jest analiza dotychczas tworzonego wizerunku oraz zadbanie o identyfikację wizualną – agencja powinna zaproponować na przykład przyciągające wzrok logo czy dobrać kolory, które będą odbiorcom jednoznacznie kojarzyły się z daną marką.
Wiesz już, czym zajmuje się agencja kreatywna. Nadal nie wiesz, czy potrzebujesz jej pomocy? Pomyśl o wszystkich tych momentach, kiedy na Twoje decyzje zakupowe wpływały dobrze poprowadzone działania z zakresu kreowania marki, a może nawet nie byłeś świadomy tego wpływu. Żadne przedsiębiorstwo nie wykorzysta w stu procentach swoich możliwości, zaniedbując promocję. Dobrze wybrana agencja kreatywna jest gwarantem powodzenia i zwiększenia zysków.