Agencja PR czy marketingowa? Poznaj różnicę.

Wielu właścicieli firm nie zdaje sobie sprawy z różnicy między agencjami PR a agencjami marketingowymi. Istnieje wiele podobieństw między tymi dwoma i zwykle są one najlepsze, gdy są połączone w ramach szerszej ogólnej strategii. Wiele osób myśli, że to kwestia wyboru jednego lub drugiego, ale to nie może być dalsze od prawdy, obaj mają swoje zalety i mogą być używane pojedynczo lub jako para. Jednym z powodów, dla których często się mylimy, jest to, że PR jest tak źle rozumiany.

Czym jest public relations?

Kiedy ludzie myślą o PR, od razu kojarzą się z media relations, ale jest w tym o wiele więcej! PR to sposób:

• komunikowania się z publicznością,
• kreowania percepcji,
• zwiększania świadomości marki.

Kolejnym aspektem public relations jest zarządzanie reputacją, jeśli Twoja firma otrzyma złą prasę, dobra agencja PR będzie przeciwdziałać złej reklamie czymś pozytywnym. Zasadniczo w public relations chodzi o przekonanie opinii publicznej, aby zobaczyła Twoją markę w dobrym świetle, a jeśli zdarzy się, że zwiększy sprzedaż, będzie to jeszcze lepszy zwrot z inwestycji.

Co to jest marketing?

Tradycyjnie marketing kojarzony jest z kampaniami opracowanymi wyłącznie w celu napędzania sprzedaży i zwiększania przychodów. Czasami marketing może obejmować public relations jako część ogólnej kampanii. Marketing polega na przekazywaniu wiadomości odbiorcom docelowym w sposób, który sprawi, że będą chcieli kupić Twoje produkty lub skorzystać z Twoich usług.

Mimo że ostateczny cel pozostał ten sam, marketing w ostatnich latach zmienił się astronomicznie. Zwłaszcza cyfrowa strona rzeczy radykalnie zmieniła sposób, w jaki ludzie wprowadzają na rynek swoje firmy. Popularne formy marketingu cyfrowego obejmują optymalizację pod kątem wyszukiwarek, kampanie typu „płatność za kliknięcie” i marketing e-mailowy.

Jaka jest więc różnica między tymi dwoma?

podkładki zgrzewane na biurkoMarketing służy do zwiększania sprzedaży i zachęcania ludzi do zakupu Twojego produktu lub korzystania z Twoich usług. Public relations służy do podnoszenia świadomości marki i tworzenia pozytywnych relacji między Tobą, opinią publiczną i Twoją grupą docelową. Jednak wraz z rosnącą popularnością mediów społecznościowych i content marketingu, granica między nimi zaciera się coraz bardziej.

Jaka jest rola agencji public relations?

Rolą jaką ma agencja public relations warszawa jest wpływanie na grupę docelową poprzez rekomendacje osób trzecich z mediów. Zamiast przekazywać komunikaty sprzedażowe, korzystanie z publikacji w mediach zapewnia wiarygodność produktów lub usług i tworzy świadomość. Agencja public relations albo opublikuje artykuł o Twoim produkcie lub usłudze, albo ogłosi Twoją markę jako część historii na określony temat.

Agencje PR bardzo dobrze wyczuwają możliwości mediów i wymyślają dobre historie. PR to świetny sposób na edukowanie ludzi na konkretny temat: nowy produkt, usługa lub nowy pomysł. Zasadniczo, jeśli agencja PR potrafi pozytywnie przedstawić Twój biznes w mediach, nastąpi sprzedaż i świadomość marki.