Audyt strony i optymalizacja witryny — wybrać agencję marketingową czy freelancera?
Audyt strony internetowej i jej optymalizacja to bardzo wymagające oraz często skomplikowane operacje. Planując wykonanie tych czynności przeważnie mamy do wyboru dwie opcje — agencja seo i freelancer. Każdy wybór ma pewne wady i zalety, a wybór jednej z nich będzie oznaczał nieco inny tryb pracy, ofertę czy przebieg prac. W dalszej części tekstu opisujemy wady i zalety obu tych rozwiązań oraz pomagamy wybrać najodpowiedniejszą opcję.
Agencja marketingowa — plusy
Jeśli zdecydujemy się, aby audyt strony www oraz optymalizację witryny wykonała agencja interaktywna lub agencja seo, będziemy mogli skorzystać z kilku ważnych korzyści. Pierwszą taką korzyścią jest możliwość wyboru renomowanej i sprawdzonej agencji. Na rynku działa ich bardzo wiele — równie co freelancerów, którzy oferują podobne usługi. Wybierając jednak renomowane agencje, gdy zależy nam na jakości usługi, będziemy mogli sprawdzić i potwierdzić, jakie projekty wykonywała dana agencja seo. Przeważnie są to duże projekty oraz wykreowane dla dużych klientów, dzięki czemu nie będziemy mieli problemu z odszukaniem konkretnego serwisu czy z porozumieniem z jego właścicielem i uzyskaniem informacji np. odnośnie współpracy, kompetencji itp. Agencje seo zajmujące się audytem i optymalizacją, są również przeważnie znane, szeroko reklamowane, posiadają własne wizytówki w Google oraz opinie i komentarze. Agencja marketingowa będzie również zarejestrowaną firmą, co zwiększa bezpieczeństwo całej współpracy.
Plusem będzie również obsługa naszego zlecenia. Agencja seo czy agencja marketingowa to realne firmy zajmujące się obsługą wielu zleceń. Dzięki temu możemy przeważnie liczyć na komfortowy kontakt ze strony agencji, szybką reakcję na nasze prośby czy prowadzenie całej współpracy na wysokim poziomie. Agencja marketingowa dbając o własną renomę, nie porzuci również zlecenia czy nie wykona projektu pobieżnie.
Choć nie jest to regułą agencja seo czy agencja interaktywna, której zleciliśmy takie zadanie, będzie zatrudniać fachowców wysokiej klasy. O ile freelancer również może nim być, o tyle pracuje samodzielnie. W razie niespodziewanych sytuacji np. choroby czy zdarzenia losowego agencja posiada innych pracowników, a nasze zlecenie zostanie wykonane na czas. Wana jest też pomoc merytoryczna. Jeśli agencja seo napotka problemy, z pewnością wspomoże się innymi pracownikami i rozwiąże je dużo szybciej niż wolny strzelec.
Agencja internetowa — wady
Agencja interaktywna lub agencja seo, której zlecamy audyt i pozycjonowanie witryny, może mieć również pewne wady. Pierwsza, jaka nasuwa się nam na myśl to wysokie koszty. W rzeczywistości mogą być one wyższe od kosztów zatrudnienia freelancera. Element ten może być nieco uciążliwy, jeśli wykonujemy mniej skomplikowane projekty, a będziemy musieli zapłacić dość wysokie sumy za obsługę zlecenia. Pewnym minusem może być również anonimowość pracowników wykonujących audyt czy optymalizację naszej witryny. Po ich wykonaniu np. przy kolejnym audycie i optymalizacji nowy pracownik np. z tej samej agencji może patrzeć na optymalizację już nieco pod innym kątem i nie kontynuować głównego założenia poprzednika. Choć jest to aspekt techniczny i przeważnie nie ma znaczenia, jeśli zależy nam na realizowaniu dłuższego planu, warto wybrać jedną agencję, poprosić o wykonywanie pracy przez jednego pracownika czy rozważyć inne opcje.
Freelancer — korzyści
Pierwszą korzyścią zamówienia audytu seo oraz optymalizacji witryny u freelancera jest cena. Koszty to ważny czynnik, z którym liczy się większość osób zamawiających usługi tego typu. Freelancerzy mogą oferować ceny niższe lub nawet dużo niższe niż agencja interaktywna czy agencja seo. Bierze się to m in. z niższych kosztów prowadzenia biznesu czy chęci bycia bardziej konkurencyjnymi na rynku. Do plusów finansowych możemy zaliczyć też efektywne wykorzystanie budżetu. Jeśli planujemy proste prace małej strony internetowej, możemy skorzystać z tańszego freelancera o mniejszym doświadczeniu. Gdy zależy nam na skomplikowanym audycie i optymalizacji dużego serwisu, możemy wybrać doświadczonego i drogiego freelancera — nie płacąc tyle samo za obie usługi, jak ma to często miejsce w agencji seo. Plusem wyboru wolnego strzelca może być też niezobowiązujące wykonanie nawet drobnych prac przy bardzo niskim budżecie, czego często nie oferuje duża agencja seo.
Freelancer — minusy
Wybór freelancera na tego typu usługi może mieć również pewne minusy. Pierwszą wadą może być brak możliwości zweryfikowania jego wiedzy oraz doświadczenia. O ile w przypadku najbardziej znanych — najdroższych freelancerów w branży nie będzie z tym problemu, wybierając ekonomiczną ofertę mniej znanego wolnego strzelca, możemy ponieść z tego tytułu pewne ryzyko. Freelancer — szczególnie ten nieznany może też nie oferować odpowiedniego poziomu kontaktu lub współpracy. Zlecając prace takiej osobie, możemy mieć też problemy z ew. egzekwowaniem pracy czy poprawek.
Agencja seo vs freelancer. Którą opcję wybrać?
Agencja seo czy freelancer? To pytanie pada bardzo często przed zleceniem audytu seo i optymalizacji witryny. Niestety nie ma jednak i najlepszej odpowiedzi na to pytanie. Każda opcja ma swoje plusy i minusy. Przed podjęciem decyzji zdecydowanie warto porównać je i zastanowić się nad wyborem. Nie powinniśmy podejmować decyzji po obejrzeniu reklamy czy pod wpływem rozmowy z przedstawicielem agencji lub freelancerem. Warto też zapytać o zdanie bardziej doświadczone osoby, współpracowników czy znajomych. Jeśli prowadzimy duży projekt, serwis lub wykonujemy je za duże sumy pieniędzy, warto skierować swoje kroki do agencji, aby to właśnie agencja seo czy agencja interaktywna wykonała audyt oraz optymalizację. Jeśli zaś zależy nam na niezobowiązującym sprawdzeniu witryny i ew. jej zoptymalizowaniu, warto poszukać freelancera, który podejmie się tego zadania. Dobrym pomysłem, jeśli wybieramy opcję z freelancerem, jest skorzystanie ze specjalnych serwisów internetowych, gdzie możemy dodać ogłoszenie i oczekiwać na oferty freelancerów. W takich miejscach możemy sprawdzić np. opinie, doświadczenie, dane czy portfolio danej osoby.