Biuro we własnym mieszkaniu? Jakie koszty niesie ze sobą?

home-office

Ustawa o PIT w art. 22, ust 1 mówi, iż wykorzystywanie na działalność gospodarczą własnego mieszkania, które jedynie dodatkowo stanowi biuro firmy, nie może podlegać zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów firmy, ponieważ takie pomieszczenie stanowi wydatki o charakterze osobistym i dlatego nie może być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w wyżej wspomnianej ustawie. Jest to decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 25.06.2012 r. (nr IBPBI/1/415-379/12/ZK).

Co to oznacza?

Oznacza to tyle, że oczywiście możemy sobie otworzyć we własnym domu (mieszkaniu) np. biuro księgowe, jednak koszty utrzymania tego biura można odliczyć od kosztów uzyskania przychodu pod warunkiem, że są one wykonywane w domu, a nie np. u klienta. Np. możemy otworzyć u siebie w domu firmę usługowo – budowlaną. Jeśli usługi prowadzimy poza miejscem zamieszkania (siedziby firmy), wtedy nie można odliczyć sobie kosztów uzyskania przychodów. Jeśli jednak np. produkujemy pustaki (siłą rzeczy u siebie na podwórku) – wtedy już jest inaczej. Ogólnie rzecz biorąc, rejestracja nowo otwartej firmy w miejscu zamieszkania jej właściciela ma wiele zalet. Nie trzeba szukać (często bardzo drogich lokali, czy placów – terenów) pod siedzibę firmy.

Odchodzi nam także tzw. dojazd do pracy – zmniejszają się koszty „dostarczenia własnej osoby do miejsca pracy”, co z kolei przedkłada się na oszczędność czasu dotarcia do pracy. Inną zaletą może być spędzanie więcej czasu z rodziną. Jeśli mamy firmę pod własnym adresem, nie spędzamy już poza domem większej części doby, co przedkłada się znacząco na życie rodzinne. Można także efektywniej wykorzystać same media. Jeśli mamy w domu telefon, internet, czy ogólnie – sprzęty potrzebne do obsługi tych mediów (komputer, tablet itp.), to możemy je wykorzystać w pracy. Gdybyśmy wynajęli osobny lokal, wszystkie te media, trzeba by było dokupować osobno.

Biuro we własnym mieszkaniu.

Generalnie, korzyści wynikających z zarejestrowania firmy we własnym mieszkaniu (czy domu) jest wiele, jednak są i wady takiego pomysłu. Najważniejszą z nich może być skomplikowane rozliczenie kosztów utrzymania takiego biura. Nie łatwo jest oddzielić koszty utrzymania domu, a koszty utrzymania biura. Najczęściej dzielimy to po połowie, choć wcale nie musi to być prawdą (używanie internetu, czy telefonu, może być znacznie bardziej intensywne, niż w życiu prywatnym). Także uciążliwy może być brak miejsca na spotkania biznesowe.

Przyjmowanie kontrahentów we własnym mieszkaniu brzmi trochę niepoważnie. Nawet posiadając biuro księgowe, często musimy przyjmować w domu klientów. Jeśli jest to dom, to można wydzielić jakieś pomieszczenie. Ale, jeśli jest to małe mieszkanie, wtedy już trudniej się pomieścić. Zmniejsza się także efektywność w pracy, ponieważ mieszkając z rodziną normalne jest, że dzieci czasem mogą rozpraszać naszą uwagę i po prosu przeszkadzać w pracy.

Na stronie Dominium.pl – nowe mieszkania Kraków znajdziesz oferty mieszkań w których również możesz prowadzić swoją działalność gospodarczą.