Czas na biznesplan i dotacje – aby wejść do gry!

Dobry biznesplan poprowadzi Cię przez każdy etap zakładania firmy i zarządzania nią. Wykorzystasz swój biznesplan jako plan działania, w jaki sposób ustrukturyzować, prowadzić i rozwijać swój nowy biznes. To sposób na przemyślenie kluczowych elementów Twojej firmy.

Biznesplany mogą pomóc w uzyskaniu finansowania lub pozyskaniu nowych partnerów biznesowych. Inwestorzy jak np. http://pierwszadotacja.net chcą mieć pewność, że zobaczą zwrot z inwestycji. Twój biznesplan jest narzędziem, którego będziesz używać, aby przekonać ludzi, że współpraca z Tobą – lub inwestowanie w Twoją firmę – to dobry wybór.

Wybierz format biznesplanu, który Ci odpowiada

Nie ma dobrego ani złego sposobu na napisanie biznesplanu. Ważne jest, aby Twój plan spełniał Twoje potrzeby. Większość biznesplanów należy do jednej z dwóch wspólnych kategorii: tradycyjny lub lean startup.

Tradycyjne biznesplany są bardziej powszechne, używają standardowej struktury i zachęcają do szczegółowego omówienia w każdej sekcji. Zwykle wymagają więcej pracy z góry i mogą mieć kilkadziesiąt stron.

Biznesplany Lean Startup są mniej popularne, ale nadal mają standardową strukturę. Koncentrują się na podsumowaniu tylko najważniejszych punktów kluczowych elementów Twojego planu. Wykonanie ich może zająć nawet godzinę, a zazwyczaj jest to tylko jedna strona.

Tradycyjny format biznesplanu

Możesz preferować tradycyjny format biznesplanu, jeśli jesteś bardzo zorientowany na szczegóły, potrzebujesz kompleksowego planu lub planujesz poprosić o finansowanie z tradycyjnych źródeł.

Pisząc biznesplan, nie musisz trzymać się jego dokładnego zarysu. Zamiast tego skorzystaj z sekcji, które najlepiej pasują do Twojej firmy i Twoich potrzeb. Tradycyjne biznesplany wykorzystują kombinację tych dziewięciu sekcji.

Streszczenie wykonawcze

Opowiedz krótko swojemu czytelnikowi:

  • czym jest Twoja firma,
  • dlaczego odniesie sukces.

Dołącz opis misji, produkt lub usługę oraz podstawowe informacje o zespole kierowniczym, pracownikach i lokalizacji firmy. Jeśli planujesz poprosić o finansowanie, powinieneś również dołączyć informacje finansowe i plany rozwoju wysokiego poziomu.

Opis Firmy

Skorzystaj z opisu swojej firmy, aby podać szczegółowe informacje o swojej firmie. Szczegółowo zapoznaj się z problemami, które rozwiązuje Twoja firma. Bądź konkretny i wymień konsumentów, organizację lub firmy, które Twoja firma zamierza obsługiwać.

Wyjaśnij przewagi konkurencyjne, dzięki którym Twoja firma odniesie sukces. Czy w twoim zespole są eksperci? Czy znalazłeś idealną lokalizację dla swojego sklepu? Opis Twojej firmy to miejsce, w którym możesz pochwalić się swoimi mocnymi stronami.

Analiza rynku

Musisz dobrze zrozumieć swoje perspektywy branży i rynek docelowy. Konkurencyjne badania pokażą, co robią inne firmy i jakie są ich mocne strony. W badaniach rynku poszukaj trendów i tematów. Co robią udani konkurenci? Dlaczego to działa? Czy możesz to zrobić lepiej? Czas odpowiedzieć na te pytania.