Czy popełniasz te błędy w projektowaniu wizytówek firmowych?
Chociaż wizytówka firmowa to podstawowa forma reklamy biznesu, nie każdy potrafi zaprojektować ją we właściwy sposób. Niektórzy skupiają się na treści, zapominając o stronie wizualnej. Inni poświęcają czas na stworzenie imponującego szablonu i pomijają ważne informacje. Myślisz, że możesz należeć do jednej z tych grup? Sprawdź, czy popełniasz typowe błędy w projektowaniu, żeby uniknąć ich w przyszłości.
Zbyt dużo informacji
Celem wizytówki jest przedstawienie podstawowych informacji o firmie lub/i jej pracowniku. Czasem projektanci o tym zapominają i starają się zamieścić na niej wiele więcej treści, przez co wizytówka traci na przejrzystości. Zarówno aktualne trendy, jak i kwestie techniczne przemawiają za minimalizmem. Dlatego zastanów się, co chcesz przekazać klientowi lub kontrahentowi, wręczając mu wizytówkę. Ważne, żeby znał Twoje imię i nazwisko, nazwę firmy i miał do Ciebie kontakt. Umieść więc na wizytówce swój mail i numer telefonu, dodatkowo może być to też adres strony internetowej lub biura czy sklepu. Z treści takich jak motto, oferta czy slogan reklamowy możesz spokojnie zrezygnować.
Nieczytelny projekt
Problemy z czytelnością wizytówek zaczynają się od próby umieszczenia na nich zbyt wielu informacji, ale dotyczą też typowo graficznej strony. Pierwszym błędem jest zbyt mała interlinia, a zbyt duże zagęszczenie tekstu. Również chęć wyróżnienia się i stworzenia wyjątkowej, oryginalnej wizytówki firmowej czasem odbija się na jej przejrzystości. Jak tego uniknąć? Postaw na prostotę. Nie przesadzaj z liczbą kolorów: wybierz kontrastujące barwy, które zwiększą widoczność informacji albo trzymaj się monochromatycznej palety, by uniknąć chaosu. Zrezygnuj z wielokolorowego, wzorzystego tła i zbędnych graficznych elementów.
Brak spójności z identyfikacją wizualną
Dobrze, żeby wizytówka, oprócz przekazywania podstawowych informacji, nawiązywała do identyfikacji wizualnej firmy. Konsekwentne wykorzystywanie tych samych barw, fontów czy umieszczanie logo buduje rozpoznawalność marki. Niestety wciąż często zdarza się, że firma nie decyduje się na stworzenie własnej identyfikacji, przez co wizytówki firmowe, ulotki czy strona internetowa nie są ze sobą w żaden sposób połączone. Powoduje to niepewność u odbiorców: „czy dana wizytówka na pewno należy do tej samej firmy, której stronę właśnie przeglądam?”.
Brak spadów i marginesów
To najczęściej pomijane elementy w projektach dostarczanych do drukarni, a jednocześnie niezwykle ważne szczegóły, które mogą zaważyć nad czytelnością ulotek. Spady to nic innego, jak obszary druku, które wychodzą poza krawędź ostatecznej publikacji. Oznacza to, że projektując ulotkę, musisz wziąć pod uwagę odległość obiektów od krawędzi i umieścić je od nich w bezpiecznej odległości. W przeciwnym razie istotne informacje mogą po prostu zostać ucięte w trakcie druku. Nawet najlepszy projekt nie spełni swojej roli, jeśli będzie nieodpowiednio przygotowany do druku.
Projektując wizytówkę dobrze jest się postawić w roli jej odbiorcy. Pomyśl, że dostajesz od klienta wizytówkę, którą sam masz zamiar wręczać. Czy wszystkie informacje są logicznie rozłożone i dobrze widoczne? Czy żadne elementy nie zostały ucięte? Czy kolorystyka odpowiada barwom użytym na stronie internetowej? Jeśli na wszystkie pytania odpowiedziałeś twierdząco, udało Ci się stworzyć wizytówkę, która spełni swój cel i będzie Twoją najlepszą reklamą.