Ekonomika elektrycznych hulajnóg na świecie – jakie perspektywy?

E-hulajnogi, jedno z najszybciej rozwijających się na świecie zjawisk konsumenckich – są również jednym z najbardziej kontrowersyjnych. Podczas gdy niektóre miasta hamują ich rozprzestrzenianie się, liderzy branży utrzymują wycenę w miliardach, więc fundusze nadal płyną niezmiennie. Firmy współpracują również z organami regulacyjnymi o wiele bardziej proaktywnie niż w przeszłości.

Oczywiste jest, że rozwiązania w zakresie mikromobilności są modne – w coraz bardziej zatłoczonym i zanieczyszczonym krajobrazie miejskim miasta pilnie ich potrzebują, o czym świadczy obecność urządzeń typu hulajnoga elektryczna Xiaomi w tak wielu miastach na całym świecie.

Trudno jest jednak odkryć dynamikę tego szybko rozwijającego się rynku. Teraz osiągnął swój szczyt popularności, ale jakie są perspektywy branży udostępniania e-hulajnóg w tym krytycznym momencie? Jak wygląda długoterminowy obraz ekonomiczny tej branży? Gdzie operatorzy najprawdopodobniej odniosą sukces? Jak rozwinie się rynek – i co muszą zrobić operatorzy, aby przetrwać i prosperować? Co najważniejsze, w jaki sposób firmy produkujące hulajnogi elektryczne i liderzy miast mogą nadal współpracować, aby hulajnogi stały się realnym rozwiązaniem dla mikromobilności? Obecne doświadczenia w USA i Europie, w najbardziej rozwiniętych regionach, rzucają światło na odpowiedzi na te pytania.

Ekonomia e-hulajnóg

Hulajnogi elektryczne pierwszej generacji, które zadebiutowały w miastach jesienią 2017 r., były modelami detalicznymi i miały żywotność do użytku w ramach floty zaledwie od dwóch do trzech miesięcy, co sprawiło, że osiągnięcie rentowności było wyzwaniem, jeśli nie niemożliwością. Jednak, propozycje kolejnych generacji – wspólnie zaprojektowane z producentami w celu zwiększenia trwałości i żywotności – są znacznie bardziej trwałe, co potwierdzają modele takie jak hulajnogi elektryczne ranking.

Poza tym, że są bardziej wytrzymałe, nowe hulajnogi:

  • są mocniejsze

  • dają większy wybór inteligentnych elementów, takich jak czujniki.

Akumulatory wymienne zyskują również na popularności, szczególnie w Europie. W rezultacie garstce liderów branży udało się osiągnąć dodatnie zmienne marże zarówno na poziomie operacyjnym wybranych miast, jak i większych regionów. Kolejne – i bardziej znaczące jest to, że pojawiły się usprawnienia we wdrożeniu ich do użytku na obszarze miast, w tym możliwość parkowania i autonomicznej relokacji. Ulepszenia te mają również duży wpływ na spełnienie obietnicy e-hulajnogi dotyczącej zrównoważonego rozwoju środowiska.

Ulepszenia sprzętu nie są jedynym czynnikiem wpływającym na lepszą ekonomikę e-hulajnóg. Dostawcy zajęli się także przeszkodami operacyjnymi, koncentrując się na kluczowych czynnikach wzrostu kosztów operacyjnych na poszczególnych rynkach. Ponieważ eliminują potrzebę pobierania, ładowania i ponownego rozmieszczania każdej hulajnogu, wymienialne akumulatory okazują się przełomem w grze, zmniejszając koszty robocizny i logistyki, przestoje i wpływ na środowisko sprzętu tego rodzaju – co jest najważniejsze.