Między Folkestone a Calais – czyli co warto wiedzieć o cudzie, jakim jest Eurotunel?

Tunel pod kanałem La Manche (często nazywany w skrócie „Chunnel”) to podmorski tunel łączący południową Anglię i północną Francję. Obsługiwany jest przez firmę Getlink, która prowadzi również autobus wahadłowy (Le Shuttle) między Folkestone a Calais, przewożąc pasażerów samochodami, dostawczymi i innymi pojazdami.

Eurostar jest całkowicie odrębną firmą i największym klientem Getlink, obsługującym szybkie usługi pasażerskie przez tunel pod kanałem La Manche między Londynem a wieloma innymi europejskimi miastami na kontynencie, w tym Paryżem, Brukselą, Lille, Lyonem, Awinionem i Marsylią.

Chunnel składa się w rzeczywistości z trzech tuneli: dwóch tuneli kolejowych, używanych dla pociągów towarowych i pasażerskich, na które można kupić Eurotunel bilety oraz tunelu serwisowego.

Jak długi jest tunel pod kanałem La Manche?

Tunel pod kanałem La Manche ma 31,5 mil długości lub 50,45 km. To odpowiednik 169 Wież Eiffla ustawionych jedna na drugiej. 37,9 km kanału La Manche znajduje się pod kanałem La Manche, co czyni go najdłuższym podmorskim tunelem na świecie.

W którym roku został otwarty tunel pod kanałem La Manche?

Pomysł tunelu pod kanałem La Manche po raz pierwszy zaproponowano w 1802 r., Ale jego budowę rozpoczęto dopiero w 1988 r. Ukończono ją w 1993 r., A usługi Eurostar rozpoczęto w listopadzie 1994 r.

Gdzie jest Chunnel?

Chunnel biegnie między Folkestone w południowym hrabstwie Kent a Calais w północnej Francji. Ruch pojazdów Le Shuttle wjeżdża w Folkestone i wysiada w Calais. Folkestone znajduje się około półtorej godziny jazdy od Londynu, a Calais około trzech godzin jazdy od Paryża.

Pociągi Eurostar, które są tylko pasażerskie, odjeżdżają ze stacji St Pancras International w Londynie (niektóre usługi przyjmują również pasażerów w Ebbsfleet i Ashford w Kent) i jeżdżą bezpośrednio do centrum Paryża i innych miejsc docelowych Eurostar w Europie.

Jak głęboki jest kanał?

W najgłębszym miejscu tunel znajduje się 75 metrów poniżej poziomu morza. To tyle samo, co 107 bagietek balansujących jedna na drugiej.

Jak zbudowano Chunnel?

Tunel pod kanałem La Manche składa się z trzech oddzielnych tuneli biegnących równolegle do siebie. Jeden tunel kolejowy biegnący na południe (od Wielkiej Brytanii do Francji), jeden tunel kolejowy na północ (od Francji do Wielkiej Brytanii) i jeden tunel usługowy. Wszystkie trzy tunele zostały wywiercone poniżej dna morskiego i łączą Folkestone w hrabstwie Kent z Coquelles w Pas-de-Calais.

Jednak pomysł połączenia Wielkiej Brytanii i Francji tunelem jest znacznie starszy, niż się ludziom wydaje – sięga początków XIX wieku, kiedy wśród jego zwolenników był Napoleon Bonaparte. Prace nad eksperymentalnymi tunelami rozpoczęto w 1880 roku w Abbot’s Cliff niedaleko Folkestone w hrabstwie Kent. Wielu pracowników używało narzędzi ręcznych, ale używano również nowoczesnej wytaczarki. Ostatecznie prace zostały zaniechane, aż budowa tunelu, jak wiemy, rozpoczęła się ponownie w 1988 roku.