Franczyza kawiarni – własny biznes małym kosztem?

Franczyza kawiarni to idealny wybór dla osób chcących założyć swoje własne przedsiębiorstwo, nie posiadając na nie pomysłu. Taki lokal jest już sprawdzony i nie wymaga tyle kreatywności. Jak więc wygląda kawiarnia we franczyzie?

Franczyza kawiarni – nie do końca mój lokal

Franczyza, to inaczej prowadzenie działalności gospodarczej pod marką innej firmy. Jest to istniejące już przedsiębiorstwo, uprawniające franczyzobiorcę do korzystania ze swojej nazwy, logotypu, technologii czy polityki działalności. Jeżeli twoim marzeniem jest posiadanie kawiarni, musisz wziąć pod uwagę, że kawiarnia we franczyzie nie będzie tak do końca Twoja.

Jakie wymogi musi spełniać kawiarnia we franczyzie?

Przede wszystkim franczyzobiorca musi się dostosować do zasad jakie mu narzuca marka. Właściciel lokalu nie będzie mógł sprzedawać swoich produktów ani oferować wymyślonych przez siebie usług. Wygląd oraz wystrój lokalu jest narzucony z góry i odpowiada kolorystyce całej sieci. Kwestie marketingu, promocji i podziału cen, również podlegają marce. Do Twoich zadań należy kierowanie działalnością zgodnie z polityką firmy, opłata wszelkich należności i pilnowanie obrotów kawiarni.

Franczyza kawiarni: jak to działa w praktyce?

Posiadając lokal we franczyzie, w dalszym ciągu spada na Ciebie spora odpowiedzialność. Franczyza kawiarni nie gwarantuje sukcesu ani nie zapewnia wysokich obrotów. Analiza rynku, śledzenie zmieniających się trendów i ocena konkurencji należą do twoich obowiązków i to ty musisz wybrać najlepszą do tego lokalizację. Fakt, że lokalizacja została zaakceptowana przez franczyzodawcę, nie oznacza od razu murowanego sukcesu kawiarni. Do Twojej oceny należy intensywność ruchu w danym miejscu, jacy klienci się tam pojawiają, jakie produkty są w tym miejscu popularne i czy inna marka nie zdominowała już tej okolicy.

Kawiarnia we franczyzie, jakie są jej koszty?

Budżet w systemie franczyzowym zaczyna się średnio od 300 tys. Taka kwota powinna wystarczyć na wyposażenie lokalu, opłacenie wykonawców i dostosowaniu kawiarni do potrzeb rynkowych. Mimo wszystko koszt takiego przedsięwzięcia jest dużo niższy niż zakładanie własnego przedsiębiorstwa od zera.

Do kosztów franczyzowych wliczana jest także opłata wstępna. Zwykle mieści się w przedziale kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Taka opłata pokrywa koszty związane ze szkoleniem personelu, systemu HACCP oraz projektu technologicznego. Musimy także uwzględnić prowizję od sprzedaży sięgającą zwykle 5% netto, bez względu na osiągane zyski lub straty, a także bieżące opłaty. Do takich wydatków należą wszelkiego rodzaju kary umowne, opłaty marketingowe i reklamowe, a także narzuty na towar.

Jak sobie radzą kawiarnie oferujące franczyzę?

Obecnie wiele osób decyduje się na podporządkowanie jednej marce. Sieci kawiarni takich jak Columbus Coffee, So!Coffee, czy Coffee Bike to znane i dobrze prosperujące kawiarnie serwujące swoje wyroby w największych miastach w Polsce.

Jednak tak jak w każdym biznesie, obroty kawiarni mają swoje dobre i złe dni. Musimy uważać z jakim franczyzodawcą podpisujemy umowę, jakie zyski i straty jego sieć generuje w ciągu roku, czy w ciągu ostatnich lat utrzymywał płynność finansową i czy jego produkty nie tracą na atrakcyjności. Sukcesem każdej kawiarni, jest przede wszystkim najwyższa jakość produktów i profesjonalne wykonanie.