Jak wygląda praca w telemarketingu? Kto może ją wykonywać?

call-center-rep-640x230

Praca na stanowisku telemarketera przez wiele osób jest traktowana jako ostatnia deska ratunku. Według powszechnej opinii można ją w łatwy sposób dostać, ponieważ nie wymaga wieloletniego doświadczenia na podobnym stanowisku. Po części jest to prawda, lecz nie każdy potrafi utrzymać się w Call Center. Należy wziąć pod uwagę, że bez pewnych cech i predyspozycji nie odniesiemy sukcesu w telemarketingu. Szczególnie widać to przy obserwacji ciągłej rotacji w tej branży.

Czym charakteryzuje się ta praca?

Biuro telemarketingowe jest podzielone zwykle na kilkanaście stanowisk, zajmowane przez pracowników, którzy rozmawiają przez telefon z klientami najróżniejszych usług. Najczęściej każdy zatrudniony zajmuje się innym rodzajem telesprzedaży, aby dotrzeć do szerokiego grona odbiorców.

Zadaniem telemarketera jest wzbudzenie zainteresowania u swojego rozmówcy, by ostatecznie podjął decyzję o zakupie danego produktu lub zawarciu umowy. Wykorzystując pewne sprawdzone techniki, można delikatnie wpływać na odbiorców. Ważne jest jednak to, aby nie narzucać im własnego zdania, tylko rzeczowo i wiarygodnie przedstawiać największe zalety przedmiotu sprzedaży oraz korzyści wynikające z jego zakupu. Ostatnie zdanie zawsze należy do klienta.

Do kogo jest skierowana praca w telemarketingu?

Odpowiadając na to pytanie, należy zwrócić szczególną uwagę na kwalifikacje pracownika.

Niewątpliwie musi być to osoba obdarzona zdolnościami interpersonalnymi i komunikacyjnymi. Rozmowa powinna przebiegać sprawnie, płynnie i w taki sposób, aby odbiorca miał przekonanie, że poświęcono mu całkowitą uwagę. Bardzo ważna jest również właściwa dykcja. W trakcie konwersacji pracownik Call Center musi udzielać wielu informacji, dlatego istotne jest ich wyraźne przekazywanie. Oczywiście należy pamiętać o sztuce szybkiego nawiązywania kontaktu. Jeżeli będziemy zwracać się do naszego rozmówcy uważnie i uprzejmie, z pewnością szybko zobaczymy efekty naszej pracy. W tej branży mile widziana jest przyjemna barwa głosu. W związku z tym, że na to nie mamy akurat żadnego wpływu, powinniśmy pamiętać o właściwym sposobie wypowiedzi. Zdecydowanie więcej osiągniemy zwracając się do kogoś sympatycznym tonem, niż mówiąc od niechcenia.

Niestety, nie zawsze będziemy ucinać z klientami przyjemne pogawędki. Call Center wielu osobom kojarzy się z nachalnym wciskaniem różnych ofert, czemu często dają upust w trakcie rozmowy. Nie możemy dać się sprowokować. Umiejętność opanowywania stresu i radzenia sobie w trudnych sytuacjach jest absolutnie niezbędna w tej branży.

Ponadto liczy się też znajomość obsługi komputera. Firmy telemarketingowe opierają się zwykle na jednym systemie, którego działanie należy właściwie opanować. Niektórzy przełożeni wymagają od swoich pracowników zapisywania efektów sprzedaży. W tym celu warto również sprawnie poruszać się po programach z pakietu Microsoft Office.

Kto ma największe szanse na zatrudnienie?

Przeglądając liczne oferty pracy, na pewno zwrócimy uwagę na stosunkowo niewielkie wymagania. Wynika to z faktu, że Call Center jest przeważnie początkiem naszej kariery zawodowej i trampoliną do jej dalszego rozwoju. Zwykle wystarczy zdolność komunikowania się, wyraźny sposób mówienia oraz podstawowe umiejętności komputerowe. Każda kolejna cecha, o której zostało powyżej napisane, będzie dodatkowym plusem zwiększającym nasze szanse na zatrudnienie i utrzymanie się w tym zawodzie.

Zwracając uwagę na profil pracownika Call Center, można założyć, że na oferty odpowiadają głównie młodzi ludzie, najczęściej łączący obowiązki zawodowe ze studiami. Na przeciwległym biegunie znajdują się osoby starsze, które np. chcą dorobić do emerytury. Wśród pracowników pojawiają się też młode mamy, które mogą sobie pozwolić maksymalnie na pół etatu. Taka różnorodność wynika z elastyczności harmonogramu. Pracodawcy uwzględniają różne sytuacje życiowe zatrudnionych osób i zwykle przy układaniu grafiku idą im na rękę.

Źródło:

Polecamy:
7 branż, w których musisz posiadać call center