Komu przydadzą się koła żeliwne?
Żeliwo to jedno z najmocniejszych, najbardziej wytrzymałych tworzyw, na jakich polegają budowlańcy albo producenci wielu części, wykorzystywanych w różnego rodzaju konstrukcjach.
To specjalny stop żelaza i węgla (i z dodatkiem wielu innych składników), który jest w stanie znieść naprawdę wiele – od rozgrzanej do czerwoności temperatury po wielokilogramowe ciężary. Z żeliwem miał do czynienia każdy, kto pamięta tradycyjne kaloryfery, ale często możemy przeoczyć obecność żeliwnych kółek, dzięki którym poruszają się naprawdę ciężkie sprzęty.
Koła żeliwne – do zadań specjalnych
Żeliwny odlew, z jednolitej masy tworzywa, obrobiony maszynowo i odpowiednio ukształtowany – to właśnie współczesne żeliwne kółko, które żadnych wyzwań się nie boi. Nie jest im straszny ani silny mróz, nawet do -50 stopni Celsjusza, ani temperatura rzędu +150 stopni w tej samej skali. Są bardzo odporne na ścieranie, uderzenia czy mechaniczne zarysowania. Ale chociaż są masywne i tak maksymalnie wytrzymałe, wprawienie ich w ruch nie jest wcale tak kłopotliwe, jak mogłoby się wydawać – zwłaszcza, jeśli są wzbogacone o łożysko kulkowe, charakteryzują się niewielkim oporem toczenia. Jedyne, na co trzeba uważać, to fakt że żeliwne kółko mocno oddziałuje na podłoże po którym się toczy – i z tego względu warto stosować je na gruncie, który nie ucierpi podczas takiego spotkania.
W asortymentach producentów, koła żeliwne można nabyć jako samodzielne części, ale do kupienia są także całe zestawy, dzięki którym takie koło można przymocować do konkretnego urządzenia i jednocześnie nadać temu sprzętowi konkretnych właściwości. Zestaw montażowy, czyli towarzyszące kółku:
- tulejka,
- śruba,
- nakrętka.
To absolutna podstawa. Ale dodatkowo, można zdobyć na przykład koło, które będzie pewnie trzymało się jednego toru jazdy dzięki obudowie stałej. To bardzo solidna konstrukcja, bo z uwagi na specyfikę tworzywa, całość jest zespawana – nie ma więc wielkich szans na to, że ta mała konstrukcja ulegnie uszkodzeniu. Ale koła żeliwne mogą też zaskoczyć zwrotnością – jeśli są osadzane w obudowach skrętnych. W tym wypadku są też czasem wyposażone w hamulec, który zatrzyma mechanizm w stosownym momencie – zarówno samo koło, jak i obrotowy ruch skrętnej głowicy.
Wśród kół żeliwnych powinni rozglądać się wszyscy ci, którzy mają do skonstruowania sprzęt mobilny, dedykowany naprawdę dużym ciężarom albo bardzo specyficznym warunkom pracy. W asortymencie producentów kół, te części są najbardziej wytrzymałe na wszelkie czynniki zewnętrzne.