Monitoring cen konkurencji – jak go wykorzystać w swoim sklepie internetowym?
Czym jest monitoring cen i w jakim celu jest stosowany?
Monitoring cenowy to proces, który opiera się na analizie rynku, pozwalający na zbadanie cen produktów oferowanych przez konkurencyjnych sprzedawców. Producenci i sprzedawcy decydują się na wdrożenie tego narzędzia, ponieważ zwiększa on świadomość i znajomość rynku, co z kolei przekłada się na umiejętność szybkiego reagowania na zachodzące zmiany. Regularne śledzenie sytuacji przynosi sprzedawcom działającym w konkurencyjnych branżach korzyści takie jak maksymalizacja zysków i optymalizacja strategii cenowej. Monitoring cen sklepów gwarantuje utrzymanie kontroli nad strategią i polityką cenową firmy i ich udoskonaleniem. Analiza cenowa konkurencyjnych sklepów i sprzedawców daje możliwość ich prześcignięcia, dzięki szybkiej reakcji na ich działania. Zbadanie atrakcyjności cen z perspektywy klientów poprzez monitoring cen konkurencji, zwłaszcza za pomocą porównywarek cenowych, wzmacnia przewagę konkurencyjną i pozwala dotrzeć do nowych klientów.
Jak działa narzędzie do monitoringu cen?
Dynamicznie zachodzące zmiany na rynku sprawiają, że sprzedawcy nie korzystający z monitoringu cen mogą w znacznym stopniu przyczynić się do pogorszenia sytuacji swojego biznesu. Dlatego też sukces często uzależniony jest od błyskawicznej odpowiedzi na poczynania rywali. Ciągła obserwacja działań konkurencji staje się konieczna, by sprostać trendom i utrzymać wysoką pozycję na rynku. Najprostszym sposobem na to jest monitoring cen online, pozwala on śledzić w oknie przeglądarki zmiany cen produktów w konkurencyjnych źródłach oraz dostarcza zaawansowane statystyki i wskazówki pozwalające zmaksymalizować zysk z ich sprzedaży.
Monitoring cenowy polega na uzyskaniu informacji ze sklepów internetowych, serwisów aukcyjnych czy porównywarek dotyczących bieżących cen, akcji promocyjnych, ofert specjalnych, kosztów wysyłki i dostępności produktów. Oprócz wymienionych obserwacji, można też dowiedzieć się o różnicach w asortymencie i cenach między konkurencją. Ponadto narzędzie oferuje regularne odświeżanie danych, dzięki czemu otrzymywane informacje są zawsze aktualne, a oferty kontrolowane są w czasie rzeczywistym. Generowane raporty dostarczają także istotnych wiadomości w postaci szczegółowych statystyk, które gwarantują dokładne przedstawienie sytuacji, w jakiej znajduje się firma pod względem cen. Otrzymane dane są cennym źródłem informacji w tworzeniu strategii cenowej firmy i identyfikacji ewentualnych problemów.
Dla kogo przeznaczony jest monitoring cen?
Głównymi korzystającymi z narzędzi i wdrażającymi monitorowanie cen produktów są sprzedawcy i właściciele sklepów e-commerce. Poprzez dokładną analizę są oni w stanie w prosty sposób zidentyfikować, które produkty wymagają zmiany cen, aby zwiększyć ich sprzedaż, bądź marżę. Jednak proces ten znajduje zastosowanie także wśród producentów i dystrybutorów, którzy chcą chronić swoją markę. Dla tych, którzy oferują swoje produkty na marketplace’ach, szczególnie przydatny może się okazać skorzystanie z rozwiązań monitoringu cen, ze względu na dużą konkurencję zrzeszonych w jednym miejscu sprzedających.
Zalety stosowania monitoringu cen
Pośród wielu dostępnych narzędzi dostępnych dla sprzedawców i producentów, które mają pomóc w poprawie konkurencyjności, wysoką pozycje znajdują te służące do monitorowania cen. Przeprowadzenie takiego procesu analizy w firmie ma liczne zalety:
- Zwiększenie sprzedaży
- Oszczędność czasu na optymalizację działań sprzedażowych
- Umożliwienie szybkiej reakcji na działania konkurencji
- Umożliwienie kształtowania przemyślanej i skutecznej polityki cenowej
- Pozyskanie nowego grona klientów dzięki porównywarkom
- Czytelne przedstawienie cennych danych i statystyk
- Pomoc w podejmowaniu trafnych decyzji biznesowych
- Identyfikacja problemów w sprzedaży
Monitoring cen – czy warto?
Wspomniane zalety przemawiają za licznymi korzyściami, które zapewnia monitorowanie cen produktów. W wielu sytuacjach, takich jak przykładowo rozbudowa asortymentu i sieci sklepów, tworzenie kampanii reklamowych, formułowanie strategii sprzedaży i strategii cenowej, warto skorzystać z monitoringu cen. Zwiększając swoją świadomość rynku i kontrolując działania konkurencji w znacznym stopniu zwiększa się szansa na sukces w sprzedaży