Logo Katowic – opinie i komentarze

Katowice-Logo-pion-kolor

Logo miasta to bardzo ważna sprawa, a już szczególnie gdy mamy do czynienia z miastem dużym, pełniącym ważną funkcję. Katowice są z całą pewnością takim miastem, więc nic dziwnego, że wokół tematu logo tego miasta pojawiło się wiele dyskusji – a ilu dyskutantów, tyle opinii. Mieszkańcy miasta i okolic również z chęcią komentują logo, wypowiadają się na temat sposobu jego odbioru. Skąd ten cały ambaras? Wszystko toczy się wokół faktu, że logo już nie przedstawia najbardziej charakterystycznego dla miasta symbolu – jakim jest oczywiście Katowicki spodek, ale logiem jest kwadratowe serce. Zaprojektował je Wojciech Janicki z Poznania, grafik i adiunkt w Pracowni Znaku i Typografii tamtejszej ASP. Wygrany spośród 35 nadesłanych prac został wybrany przez znamienite jury, w składzie zasiadał między innymi Marian Oslislo rektor Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, znany ze swojego dobrego gustu i doświadczenia w tym temacie. Spójrzmy zatem na liczne opinie i komentarze oscylujące wokół tegoż tematu.

Jedną z najgłośniejszych opinii jest wydana przez Joannę Kiliszek, która to jest wicedyrektorem Instytutu Adama Mickiewicza. Mówi ona o sercu – nowym symbolu Katowic jako o nawiązaniu do przemian tegoż miasta wyrażonym w ciekawy, nowoczesny, inspirujący sposób. Zdaniem Pani Joanny to bezpośrednio ukazana przyszłość i przeszłość, to radość i chęć mieszkania w świecie ciekawym i pełnym tego, co jeszcze nieodkryte.

A co z mieszkańcami miasta, którzy to przecież tworzą to miasto?

Tak jak wspomniano na początku – opinie i komentarze są bardzo różne, zatem warto się z nimi zapoznać bliżej. Katarzyna, studentka AWF stwierdziła, że zdecydowanie bardziej ceniła sobie obecność katowickiego spodka w tak ważnym symbolu jej miasta. Mówi o tym, że sprowadziła się do tego miasta jako maleńkie dziecko, zawsze kojarzyło się jej właśnie z tym wielkim budynkiem – rozpoznawanym w całej Polsce, jak i poza jej granicami, stąd uważa, że Katowicki Spodek zdecydowanie zasłużył na swoje miejsce z logo. Przy czym jest to również dla niej niejako sportowe serce miasta Katowice, stąd w sumie łatwiej się pogodzić z nowym logo w kształcie serca, które interpretuje sobie właśnie w ten sposób.

Rafał, lat 45, przedsiębiorca: „Katowice to miasto zmian. Nie może zatem ciągle i ciągle być kojarzone jedynie z budowlą sprzed lat – choć efektowną – to jednak nie nadążającą za dynamicznym charakterem tego miasta”. W opinii Pana Rafała więc zmiana jest na duży plus – nowoczesne logo nawiązujące do kosmopolitycznej odsłony tego wojewódzkiego imperium południowej Polski.

A co na to wszystko Pani Anna, 36 letnia matka trójki dzieci? Stwierdza, że lubi jedną i drugą odsłonę – najważniejsze jest dla niej to, by za każdym rodzajem kryła się przede wszystkim chęć mieszkańców do tego, by symbolika jednej czy drugiej odsłony logo była jednak czymś więcej niż tylko grafiką, projektem samym w sobie. Musi to być coś, co spaja, jednoczy – dlatego nie powinno to być coś, co wzbudza kontrowersje, ale sprawia, że mieszkańcy czują się bardziej jako wspólnota „bo przecież właśnie o to, chodzi – by symbol miasta faktycznie łączył – a nie dzielił”.

A co na to dzieci?

Jak najbardziej zadowolone, bowiem trzeba przyznać, że nowe katowickie logo jest weselsze, bardziej rzuca się w oczy, zachęca kolorami – a samo serce, chociaż kwadratowe – to jednak serce, a przecież ten symbol zawsze miło, serdecznie i ciepło się kojarzy. Kto nie chciałby przyjechać do miasta z sercem „w godle”, taka symbolika od razu zachęca i zaprasza.

Jakby nie patrzeć – logo było jest i będzie czymś, o czym warto dyskutować i tak jak z każdą inną rzeczą, również i w jego kwestii nie jest się w stanie zadowolić wszystkich. Ważne jest jednak, by pochwyciło pewną ważną ideę, a w tym temacie jednak większość mieszkańców Katowic i nie tylko czasem waha się co do przekazu nowego loga, twierdząc, że to poprzednie – było bardziej wymowne i mimo wszystko głównie starsi mieszkańcy, choćby nie wiem co – będą mieć w umysłach zawsze Katowicki Spodek, jako ten najbardziej charakterystyczny dla tego miasta.

Informacje na temat loga biznesowego otrzymaliśmy od pracownika firmy Owocni.pl – dziękujemy!