Lot został odwołany bądź opóźniony? Poznaj swoje prawa!

Odwołane i opóźnione loty mogą sprawić, że podróżujący poczują się nieszczęśliwi i bezradni. Pogoda i opóźnienia mechaniczne często powodują, że pasażerowie zastanawiają się, co, jeśli w ogóle coś, mają do dyspozycji. I gdy zazwyczaj jesteś na łasce linii lotniczych, istnieje kilka wskazówek, które pomogą złagodzić ból.

kopalnia pracy delayPrzyczyna opóźnienia – ma znaczenie

Zła pogoda nie jest twoim przyjacielem, zwłaszcza jeśli chodzi o opóźnienia i odwołania lotów. Podczas gdy linie lotnicze mogą zaoferować płatność za hotel i posiłki podczas nocnego opóźnienia, gdy przyczyną jest wina linii lotniczej – na przykład problemy mechaniczne – zazwyczaj nie zrobią tego, gdy przyczyna jest związana z pogodą. Przygotuj się że będziesz musiał liczyć sam na siebie:

  • skorzystaj z aplikacji linii lotniczej
  • zadzwoń pod numer obsługi klienta
  • porozmawiaj z pracownikiem lotniska

Wszystko to pomoże Ci dowiedzieć się czegoś więcej o Twoich opcjach.

Poznaj zasady, poznaj swoje prawa

Rozkłady lotów nie są gwarantowane, ale to zależy od różnych miejsc na świecie. Dla przykładu, zgodnie z amerykańskim prawem linie lotnicze nie są zobowiązane do zapewnienia jakiegokolwiek odszkodowania za opóźnienia lub odwołania – nawet jeśli to ich wina. Ale nie jest to niemożliwe, po prostu musisz widzieć, gdzie zgłosić się po pomoc w swoich roszczeniach np. delayfix jest zaufanym partnerem w tym kontekście.

Pamiętaj też, że istnieją wyjątki od zasady braku rekompensaty. Jeśli np. twój przewoźnik z USA przylatuje z Europy, przestrzegasz zasad Unii Europejskiej, które są znacznie bardziej przyjazne dla klienta. Oznacza to, że jeśli Twój lot z, powiedzmy, Dublina do Nowego Jorku zostanie odwołany lub opóźniony o więcej niż trzy godziny, możesz być uprawniony do wypłaty 600 euro od linii lotniczej.

Innym wyjątkiem jest przypadek odmowy przyjęcia na pokład, inaczej zwany „wpadnięciem” na lot, co może wynikać z nadmiernej rezerwacji linii lotniczych. Jeśli zdarzy się to tobie i linia lotnicza nie będzie w stanie zorganizować Ci przelotu do miejsca docelowego w ciągu godziny od pierwotnego czasu przybycia, musisz wypłacić ci gotówkę o wysokości będącej w zależności od długości opóźnienia.

Jeszcze ważna uwaga: gdy na odprawie jesteś proszony o wzięcie późniejszego lotu w zamian za rabat i akceptujesz to, nie będziesz uprawniony do dodatkowego odszkodowania.

Sprawdź w 24 godziny przed czasem

Jedynym wyjątkiem od reguły dotyczącej odszkodowań dla pasażerów których lot jest odwołany bądź opóźniony jest sytuacja, w której nie sprawdziłeś na czas swojego lotu (różni przewoźnicy mają różne wartości graniczne). Powinieneś nabrać nawyku sprawdzania się na dzień przed lotem. Zazwyczaj otrzymasz wiadomość e-mail od linii lotniczych, która Cię o to poprosi.

Pobierz aplikację

Gdy pojawi się wiatr o dużym opóźnieniu lub anulowaniu, pierwszym krokiem powinno być rozmawianie z kimś – osobiście lub przez telefon. Ale czekanie na telefon może być epickim wyzwaniem, gdy zła pogoda uderza w cały region geograficzny, pamiętaj o tym.