Na czym polega i jak wygląda praca w agnecji SEO?
Istnieje wiele rodzajów agencji marketingowych. Jednym z nich jest agencja SEO. Ten określony typ agencji zajmuje się głównie pozycjonowaniem stron swoich klientów na określone frazy. W agencji SEO praca dzieli się, ze względu na określone stanowiska. Jak zatem wygląda praca w agencji SEO?
Pozyskanie klienta – Przedstawiciel Handlowy
Zwykle osobą pozyskującą klienta w agencji jest Przedstawiciel Handlowy. To on jest odpowiedzialny za pierwszy kontakt z klientem, zainteresowanie go usługą oraz przedstawienie konkretnej oferty. Nie jest to łatwe zadanie, ponieważ w usługach SEO każdy klient musi być rozpatrywany indywidualnie. Handlowiec współpracując ze Specjalistą SEO przedstawia klientowi zestaw fraz wraz z prognozą ruchu. Jeśli klient jest zainteresowany, wówczas sporządzana jest umowa. Ważne jest, aby przedstawić klientowi ofertę korzystną zarówno dla niego jak i dla agencji. Przykładowo w ofercie nie mogą znaleźć się frazy, które są już wykupione przez innego klienta agencji.
Opieka nad klientem – BOK
BOK, czyli Biuro Obsługi Klienta. We większych agencjach zwykle jest to jedna lub więcej osób, odpowiedzialnych za opiekę nad klientem. W czasie prac pozycjonerskich często są potrzebne dane dostępowe do witryny. To właśnie BOK zajmuje się ich pozyskaniem. Osoby te odpowiadają na wszelkie pytania wynikłe w trakcie współpracy. Czasem, jeśli klient zwleka z opłaceniem faktur mogą również zajmować się windykacją zaległych należności.
SEO Team Leader
W agencjach SEO pracuje wielu pozycjonerów, dlatego niezbędny jest SEO Team Leader. Jest to osoba odpowiedzialna za pracę całego (lub części) działu SEO. Musi to być starszy pozycjoner z kilkuletnim doświadczeniem i licznymi sukcesami na swoim koncie. Ostatecznie to on odpowiada za sukcesy i porażki działu. Jego praca polega głównie na nadzorowaniu pracy innych oraz utrzymywaniu kontaktu z pracownikami innych działów (BOK, Przedstawiciel Handlowy). Wytycza plan działania dla każdego klienta i dba o realizację założonego harmonogramu prac.
Specjalista ds. SEO
To na nim spoczywa ciężar optymalizacji strony klienta. Posiada ugruntowaną wiedzę z zakresu SEO. Jego zadaniem jest przerobienie strony klienta w taki sposób, aby była jak najbardziej przyjazna dla robotów Google. To on konfiguruje plik robots. txt, przyspiesza ładowanie się strony, poprawia jej responsywność, edytuje adresy URL, dodaje meta-tagi. Również optymalizacja pod konkretne frazy jest jego zadaniem.
Link Builder
Osoba na tym stanowisku zajmuje się pozyskiwaniem linków zewnętrznych dla klienta. Jest to trudne zadanie, zwłaszcza gdy klientów jest wielu. Wymagana jest znajomość dużej liczby oprogramowania ułatwiającego to zadanie. Link Builder umie poruszać się po blogach, forach internetowych oraz wszelkich innych miejscach, gdzie może pozyskać wartościowe linki dla pozycjonowanej witryny. Zwykle jest on też odpowiedzialny za budowę i rozwój zaplecza. Zaplecze jest bardzo ważne dla całej agencji, jeśli jest zadbane i “silne” (czyli odpowiednio podlinkowane), wówczas strona klienta może szybko znaleźć się w pierwszych wynikach wyszukiwania.
Copywriter
Żadna agencja SEO nie może obejść się bez copywriterów. Przygotowują oni wręcz hurtowe ilości tekstów, które posłużą do publikacji na stronie klienta, bądź też do zamieszczenia linków zewnętrznych. Dobry SEO Copywriter musi umieć pisać teksty różnego typu. Zadania, jakie przed nim stoją, to przygotowanie tekstów do katalogów, na blogi, na stronę klienta lub też artykułów wysokiej jakości, mających zaciekawić użytkowników.
Content Designer
To stanowisko jest obsadzane głównie w większych agencjach. Content Designer jest odpowiedzialny za kreację ciekawych i atrakcyjnych wizualnie treści. Mogą to być grafiki, infografiki lub różnego rodzaju materiały video. Tak przygotowane treści publikuje się na stronie klienta lub zewnętrznie, aby w naturalny sposób zachęcić użytkowników do podzielenia się linkiem. Wymagana jest znajomość programów graficznych oraz edytora video.
Sprawna machina
Jak zatem widzimy, agencja SEO jest to sprawnie działająca machina, gdzie każdy ma swoją ściśle określoną funkcję. Ze względu na tak dużą liczbę pracowników – ceny pozycjonowania są coraz wyższe.