Na czym polega praca PR-owca?

szkolenie-pr

Public Relations, czyli popularne PR to praca, która nie posiada jednoznacznej definicji. W większości opinii jest to problem, który determinuje zatrudnianie osób w tej branży i często zdarza się tak, że pracują w niej osoby zupełnie nie przygotowane do tej pracy. PR-owiec musi posiadać pewne cechy, które nie są dostępne u większości ludzi. Jeśli nie będzie ich miał, oczywiście może pracować jako specjalista public relations. Czy jednak będzie tak efektywny?

Jakie cechy powinien posiadać PR-owiec?

Najważniejszą cechą jest łatwość komunikacji międzyludzkiej. Człowiek o cechach mruka i domatora, może co najwyżej lepić pierogi w firmie. Z nimi nie trzeba konwersować. Kolejną cechą takiego PR-owca jest utrzymanie wcześniej zawartej komunikacji w taki sposób, aby była jak najbardziej rzetelna i długoterminowa. Np. Organizacja wesela sąsiada połączona z promocją zakładu mięsnego drugiego sąsiada może być narzędziem PR. Jednak takie działanie nie uczyni nikogo PR-owcem. „Jedna jaskółka wiosny nie czyni”. PR-owiec to ktoś, kto będzie potrafił rozmawiać z każdym – choćby najmniej chętnym do rozmowy – człowiekiem. Efektem finalnym takiej rozmowy powinna być rzeczywista umowa pomiędzy partnerami, dająca jak największe zyski i zadowolenie wszystkim zainteresowanym.

Praca PR-owca

Każda praca wymaga od wykonującego ją człowieka pewnych wyrzeczeń. Nie robi on tego za darmo i dlatego takie działania nazywamy pracą. Public relations to zajęcie nie dla każdego. Jego istotą jest prowadzenie uczciwego dialogu z potencjalnymi klientami, mediami, czy też społecznościami lokalnymi, także różnymi organizacjami. Ten dialog ma polegać na rzetelnym i uczciwym poinformowaniu strony przeciwnej o wszelkich niedogodnościach podjętej inwestycji, ale również o jej korzyściach. Np. jeśli firma chce zbudować infrastrukturę elektryczną nad daną miejscowością, a lokalna społeczność za nic nie chce się na to zgodzić, wtedy PR-owiec wkracza do akcji i rozpoczyna swoją pracę. Musi przekonać ludzi o korzyściach posiadania takiej infrastruktury, ale jednocześni powinien ich zapoznać z wszelkimi niedogodnościami, jakie w związku z tą inwestycją wystąpią, lub będą występować. Rzetelny i uczciwy kontakt z ludźmi buduje opinię dobrego PR-owca, a przecież ta opinia – pozytywna – może determinować jego zarobki, oraz zapotrzebowanie do pracy. Nikt nie zatrudni PR-owca, który jeśli nawet ma doświadczenie, to nie jest ono pozytywne. Jeśli wydaje się, że w kontaktach z klientami „pozjadał wszystkie rozumy”, nie umie słuchać, tylko wciąż przedstawia swoje argumenty, jednocześnie dając tym do zrozumienia, że nie szanuje swych rozmówców. Taki PR-owiec, jest tylko PR-owcem z nazwy, nie z umiejętności.

Czym jeszcze zajmują się PR-owcy?

Powinni mieć tzw. „lekkie pióro”, czyli, powinni umieć pisać szczególnie we własnym języku. Nie zaszkodzi, aby dobry PR-owiec znał inne języki i także nimi się posługiwał nie tylko w mowie, ale i piśmie. PR-owiec powinien także umieć sprzedawać wszystko to, co nadaje się do sprzedaży.

Więcej informacji na temar Public Relation na stronie Agencji: http://www.bestbrandspr.pl