Optymalizacja kosztów – 3 sposoby na skuteczny proces
Kwestia optymalizacji kosztów dotyczy w szczególności małych i średnich przedsiębiorstw, choć i duże firmy coraz częściej interesują się tym tematem. Taki stan rzeczy jest efektem konkurencyjności i chęci sprostania oczekiwaniom konsumentów także pod kątem finansowym. Istnieją metody, których wdrożenie może sprawić, że cały proces będzie przebiegał sprawniej.
1. Zużycie mediów
2. Koszty IT
3. Działania zakupowe
Trudno wskazać obszar działalności przedsiębiorstwa, który nie wiązałby się z ponoszeniem kosztów. Można jednak sprawić, aby środki wydatkowane były rozsądniej.
Zużycie mediów
Koszty rachunków za zużycie mediów stanowią niebagatelną pozycję w budżetach firm. W przypadku dostawcy prądu możliwa jest po prostu jego zmiana. Odrębną kwestią są natomiast codzienne nawyki, bezpośrednio przekładające się na zużycie wody czy energii. Dobrym pomysłem jest zweryfikowanie, które urządzenia pobierają najwięcej prądu oraz sprawdzenie możliwości wymiany ich na bardziej energooszczędne modele. Pracowników z kolei uczulić należy na wyłączanie światła czy nieprzelewanie wody bez potrzeby. Ciekawym pomysłem są czujniki ruchu włączające oświetlenie czy baterie umywalkowe działające na tej samej zasadzie.
Koszty IT
Trudno dziś wyobrazić sobie sprawnie działające przedsiębiorstwo bez infrastruktury komputerowej. Tymczasem okazuje się, że także i w tej dziedzinie istnieją sposoby na umiejętne cięcie kosztów bez utraty jakości. Przykładem jest wdrożenie rozwiązań chmurowych. Zapewniają one łatwiejszy i tańszy dostęp do nowoczesnego oprogramowania, zapewniają miejsce do przechowywania materiałów i pozwalają korzystać z zasobów. Szacuje się, że cloud computing redukuje wydatki na IT o 77%. Optymalizacja kosztów to także ograniczenie liczby materiałów drukowanych.
Działania zakupowe
Bardzo ważnym elementem zmian jest również modyfikacja sposobu działania podczas dokonywania zakupów w taki sposób, aby zaoszczędzić, nie tracąc na jakości świadczonych usług czy produkowanych towarów. Profesjonalne doradztwo zakupowe pozwala znaleźć obszary, w których potencjał jest największy. Weryfikacja obejmuje odpowiedź na pytanie: co kupuje firma, ale również: gdzie i w jaki sposób. Nie zawsze bowiem im taniej, tym lepiej. Nie chodzi przecież o pogorszenie renomy firmy. Koszty zakupu to, prócz ceny samego towaru, także transport, minima logistyczne, cykle dostaw, a później również i koszt przechowywania. Doradztwo zakupowe ma zatem sens, gdyż pozwala przeprowadzać zmiany w sposób racjonalny i uwzględniający szereg czynników.