Poligrafia a reklama zewnętrzna

Zdjecie do artykułu nr 2

Jeszcze nie dawno poligrafia w marketingu firmy wiązana była często z dużymi kosztami i trudnościami technicznymi. Dziś, ograniczenia takie już praktycznie nie występują, a rynek ten bardzo dobrze prosperuje i stale się rozwija. Duży udział w tym mają kampanie reklamowe przedsiębiorstw, kampanie informacyjne czy wybory samorządowe.

Charakterystyka rynku

Przemiany gospodarcze, jakie miały miejsce po 1989 roku wiązały się w dużej mierze z rozwojem marketingu i reklamy, w tym reklamy zewnętrznej. Coraz częściej pojawiały się nowe kampanie reklamowe prowadzone na ulicach miast – zarówno tych dużych, jak i mniejszych. Okres dużego rozwoju nastał więc także dla poligrafii. Obecnie, bardzo duży udział w reklamie outdoorowej posiadają billboardy, a wielkość sprzedaży tego typu reklamy sukcesywnie rośnie. Jest więc to jeden z najbardziej dynamicznych elementów marketingowych, szczególnie, że wykorzystywany jest nie tylko do promocji produktów czy usług przeznaczonych do sprzedaży, ale też do promowania wszelakich kampanii społecznych, a nawet osób. Reklama outdoorowa pojawia się wszędzie – na wolnostojących billboardach, budynkach, przystankach czy pojazdach. Jest to doskonałe pole do rozwoju poligrafii, która zdobywa coraz większe znaczenie w tym zakresie.

Technologia w reklamie

Jak łatwo sobie wyobrazić, wraz z rozwojem reklamy, krok do przodu zrobiły także metody wykorzystywane do jej prezentowania. Wiodącą metodą podczas wykonywania reklam outdoorowych jest druk wielkoformatowy, gdzie znaczące miejsce zajmują plotery, które wykorzystują atramenty solwentowe. Jakość druku może być tu różna, jednak tego typu reklamy odporne są na działanie czynników atmosferycznych i z powodzeniem można je stosować. Alternatywnym rozwiązaniem mogą być tu także atramenty ekosolwentowe, które stosowane są we wszystkich rodzajach urządzeń, a istotną korzyścią zastosowania ich jest fakt, iż wykorzystywane być mogą w warunkach biurowych, bez konieczności stosowania dodatkowej wentylacji, jak ma to miejsce w przypadku atramentów solwentowych.

Obecnie, w poligrafii wykorzystuje się też wiele różnorodnych technik druku. Do podstawowych form zaliczyć można – druk analogowy i cyfrowy. Każda z tych form jest rozpowszechniona w dużym stopniu, a w skład ich wchodzi wiele popularnych technik, jak druk płaski, wklęsły, wypukły czy sitodruk. Rozwój takich technologii spowodował, iż na rynku dostępnych jest wiele urządzeń pomocnych w wykonaniu idealnej reklamy zewnętrznej. W wyposażeniu każdej szanującej się firmy poligraficznej nie może więc zabraknąć takich maszyn jak ploter czy tamponiarka.

Przyszłość poligrafii w reklamie

Mimo, iż poligrafia w reklamie zewnętrznej nadal jest szeroko wykorzystywana, coraz częściej szacuje się, że udział jej spadnie – przede wszystkim na rzecz rozwiązań elektronicznych. Będzie to miało z reguły miejsce w większych miastach. W mniejszych miejscowościach natomiast znaczenie poligrafii w reklamie zewnętrznej nadal powinno być duże, a billboardy i plakaty chętnie wykorzystywane. Branża nie powinna więc obawiać się problemów, szczególnie, że wykorzystywana jest nie tylko w reklamie.