Potrzeby biznesowe a analiza rynku

hand-3190204_960_720

Analiza rynku to pojęcie, które coraz częściej pojawia się poza murami uczelni i departamentami sprzedaży największych korporacji. Innymi słowy, stają się coraz bardziej dostępne, a ich zalety jasne dla firm z sektorach małych i średnich przedsiębiorstw. By zrozumieć, po co dokładnie przeprowadza się analizy rynku, sprawdźmy, na jakie potrzeby biznesowe są one odpowiedzią.

W odróżnieniu od badań marketingowych, które wykonuje się celem zmieniania działań przedsiębiorstwa w odniesieniu np. do klientów, badania rynku mają w pierwszej kolejności za zadanie możliwie jak najdokładniej opisać zastaną rzeczywistość rynkową. Dopiero na podstawie tego opisu przedsiębiorstwo może, ale nie musi, wyciągnąć praktyczne wnioski, które zmienią strategię działania.

Firmy wykonują analizy rynku w związku z bardzo konkretnymi potrzebami biznesowymi, z którymi zmagają się na co dzień, bez względu na wielkość, branżę i inne cechy charakterystyczne. Przyjrzyjmy się najważniejszym potrzebom biznesowym związanym z analizą rynku.

Wchodzenie na nowy rynek

Dzięki analizie, dowiemy się więcej o rynku, na który zamierzamy wejść z naszą ofertą. Może się on znacząco różnić od tych, na jakich działaliśmy do tej pory. Nie tylko z punktu widzenia potencjalnych nabywców czy konkurentów, ale także w związku z różnymi ograniczeniami, także formalnymi, które na nim obowiązuje. Analiza rynku dostarczy kompleksowej wiedzy na ten temat.

Wprowadzanie nowego produktu

Wprowadzając nowy produkt na rynek, musimy znać preferencje docelowej grupy odbiorców. Warto zastanowić się także, w jaki sposób reagowali oni na podobne produkty w przeszłości. Wiedza ta na pewno pozwoli stworzyć produkt, który będzie miał szansę na komercyjny sukces.

Rozwijanie sprzedaży

By rozwijać sprzedaż, musimy wiedzieć, jakiego rodzaju nabywców poszukujemym, oraz z kim należy kontaktować się, by rozwijać sieć sprzedaży. Na tego typu pytania także odpowiedzieć może analiza rynku.

Wymogi formalne dofinansowania

Analiza lub badanie rynku często okazuje się jednym z wymogów formalnych, które należy spełnić, by z powodzeniem ubiegać się o dofinansowanie, np. ze środków unijnych.

Materiał dla inwestora

Ubiegając się o venture capital, także warto wykonać analizę rynku. Nawet jeśli nie jest ona wymogiem formalnym, może zrobić świetne wrażenie na potencjalnych inwestorach.

Duediligence

Jako inwestor, także warto wykonać analizę rynku, co często pozwoli na znacznie korzystniejsze wykorzystanie swojego kapitału. Oczywiście, z finansowego punktu widzenia ma to sens głównie w przypadku większych rund inwestycyjnych.

Zdobywanie niezbędnej wiedzy

Analizę rynkową warto wykonać też bez żadnego z tych konkretnych powodów. Zdobycie unikatowej wiedzy rynkowej, która jest ogromnym potencjałem, samo w sobie może być wystarczająco dobrym powodem. Nim to jednak zrobimy, warto zastanowić się, czy w danym przypadku korzyści rzeczywiście przewyższają koszty.