Jak dobrze prowadzić komunikację w social mediach?
Prowadzisz własny biznes i zastanawiasz się, jak komunikować o nim w sieci? Nietrafione działania mogą nie tylko nie przynieść żadnych efektów, ale, co gorsza, pochłoną mnóstwo Twojego czasu. Poniżej przedstawiamy kilka przydatnych informacji, na które warto zwrócić uwagę, aby komunikacja przyniosła oczekiwane wyniki.
1. Wybierz odpowiedni kanał w social media
Chociaż trudno w to uwierzyć, to nie każdy kanał będzie odpowiedni dla Twojej marki. Jak wybrać ten kluczowy? Przede wszystkim sprawdź, gdzie są Twoi Klienci. Jeśli dopiero zaczynasz działalność, określenie obecności grupy docelowej w sieci może być dla Ciebie wyzwaniem. Istnieje jednak szereg przydatnych narzędzi, dzięki którym będziesz mógł to ustalić np. ogólnodostępne raporty czy statystyki. Możesz skorzystać również z pomocy specjalistów – agencje marketingowe w Katowicach posiadają takie narzędzia i posługują się nimi na co dzień, dlatego wybór odpowiedniego kanału nie będzie stanowił dla nich problemu.
2. Publikuj treści regularnie
Jakkolwiek banalnie to nie brzmi – regularna publikacja treści jest bardzo ważna! Wyobraź sobie, że ktoś trafia na Twój kanał, zaczyna przeglądać posty… i widzi, że ostatni został opublikowany 4 miesiące temu. W najlepszym przypadku pomyśli, że nic się tu nie dzieje i wieje nudą. A przecież to nieprawda – wystarczy pokazać Klientowi, że prężnie działasz i jesteś do jego dyspozycji. Odpowiednie treści przykuwają uwagę i krzyczą: “Halo, mam dla Ciebie atrakcyjną ofertę! Sprawdź, dlaczego warto skorzystać z moich usług!”.
3. Prowadź dialog z Klientami
Publikując treści, pamiętaj o tym, dla kogo i dlaczego prowadzisz profil w social mediach. Po drugiej stronie jest Twój Odbiorca. Rozszerzasz ofertę produktową? Zapytaj, który produkt przypadł mu do gustu i dlaczego. W ten sposób nawiążesz z nim dialog, a przy okazji pozyskasz kilka przydatnych informacji, które być może przyczynią się do rozwoju Twojego biznesu (jeśli zostaną odpowiednio wykorzystane). Krótko mówiąc: prowadź social media dla swoich Klientów, nie dla siebie. Spróbuj wejść w ich buty i zastanów się, co może być interesujące z ich punktu widzenia.
4. Żongluj treściami na kanale
Skąd masz wiedzieć, jakie treści interesują Twoich Odbiorców? Zwykle wychodzi to “w praniu”. Agencje marketingowe mają bogate doświadczenie, które im tę drogę skraca. Natomiast to, co jest kluczowe to „nienudzenie” Internautów. Serwowanie różnorodnych, dynamicznych i AUTENTYCZNYCH treści jest niezwykle pożądane w przestrzeni wirtualnej. Na przyciągnięcie uwagi masz tylko ułamki sekund – dziennie scrollujemy około 100 metrów newsfeedu. Biorąc pod uwagę konkurencyjność oraz przesyt informacjami, bardzo trudno jest wybić się i dotrzeć z treścią do odpowiedniego Klienta.
5. Zaprzyjaźnij się ze statystykami – wyciągaj wnioski.
Kończąc temat treści, jakie powinieneś publikować – po jakimś czasie odpowiedzi dostarczą Ci statystyki widoczne w ustawieniach kanału. Dowiesz się z nich między innymi tego, w jakich godzinach publikować treści, jakie posty zyskały większą liczbę interakcji lub skłoniły do podzielenia się informacją z innymi. W zależności od wybranego kanału, po pewnym czasie (lub po osiągnięciu odpowiedniej liczby Obserwujących) pojawi się informacja o grupie odbiorców: ile mają lat, jakiej są płci oraz z jakich rejonów pochodzą. Posiadając takie dane, możesz odpowiednio dostosowywać komunikat pod kątem wieku czy płci właśnie (o ile jest to grupa, do której chcesz dotrzeć). Warto zastanowić się, nad wskaźnikami, na których wzroście Ci zależy. Czy będzie to liczba Obserwujących? A może zaangażowanie fanów? Wybierz kilka i monitoruj wyniki!
Prowadzenie spójnej i regularnej komunikacji marketingowej w social media, która przynosi oczekiwane wyniki, jest nie lada wyzwaniem. Często kosztuje sporo czasu i wymaga cierpliwości. Przeszkodą może okazać się również brak doświadczenia oraz znajomości trendów w marketingu, które te działania usprawniają. Agencje marketingowe z wieloletnim doświadczeniem są na bieżąco z nowinkami ze świata social mediów. Mogą więc okazać się niezastąpionym wsparciem w prowadzeniu komunikacji Twojej marki. Zanim podejmiesz ostateczną decyzję, warto realnie ocenić sytuację – czy będziesz w stanie mógł poświęcać godziny