Przepisy kodeksu prawa – co ulega modernizacji w 2018r?
Można ci wybaczyć jeśli sądzisz, że ogólne rozporządzenie o ochronie danych w Europie (RODO) jest prawem stworzonym, aby wypełnić twoją skrzynkę pocztową ostrzeżeniami o tożsamości spływającymi ze wszystkich firm, z którymi kiedykolwiek miałeś do czynienia online. Piszą że “zmieniła się polityka prywatności” i wysyłają prośby “po prostu kliknij tutaj abyśmy mogli pozostać w kontakcie “.
Ale RODO to znacznie więcej niż tylko blokowanie skrzynki odbiorczej. Rozporządzenie, które musi teraz obowiązywać, weszło w życie 25 maja i ma na celu wymuszenie wszechstronnych zmian od wszystkiego, od technologii po reklamę, od medycyny po bankowość.
Co to jest RODO?
Ustawa zastępuje dyrektywę o ochronie danych z 1995 r., Która do tej pory ustanawiała minimalne standardy przetwarzania danych w UE. RODO znacznie wzmocni szereg praw: jednostki będą miały większe możliwości żądania danymi od firm – szczególnie w kontekścoe ujawnienia lub usunięcia danych osobowych, które posiadają; organy regulacyjne będą w stanie działać wspólnie w całej UE po raz pierwszy, zamiast prowadzić osobne działania w każdej jurysdykcji; a ich działania w zakresie egzekwowania prawa będą miały rzeczywiste podstawy, a maksymalna wysokość grzywny osiągnie obecnie 20 milionów euro lub 4 procent globalnych obrotów firmy, przed czym przestrzega każda Kancelaria Ochrona Danych Osobowych .
RODO – kogo to dotyczy?
RODO wpływa na każde przedsiębiorstwo, ale najbardziej dotknięte będą te, które przechowują i przetwarzają duże ilości danych konsumenckich: firmy technologiczne, marketerzy i brokerzy danych, którzy je łączą.
Nawet zgodność z podstawowymi wymogami dostępu do danych i ich usuwania stanowi duże obciążenie dla niektórych firm, które mogły nie mieć wcześniej narzędzi do zestawiania wszystkich danych, które posiadają.
Ale największy wpływ będzie to miały na firmy, których modele biznesowe polegają na pozyskiwaniu i wykorzystywaniu danych konsumenckich na dużą skalę. Jeśli firmy polegają na zgodzie na przetwarzanie danych, ta zgoda musi teraz być wyraźna i poinformowana – i odnawiana, jeśli zastosowanie ulegnie zmianie.
Największe firmy na świecie zaktualizowały swoje witryny, aby zachować zgodność z RODO. Facebook wprowadził szereg narzędzi, które “pozwalają ludziom lepiej kontrolować swoją prywatność”, łącząc opcje prywatności i budując narzędzie “dostęp do informacji”, aby umożliwić użytkownikom znajdowanie, pobieranie i usuwanie konkretnych danych z witryny. Firma zmusiła również każdego użytkownika do zaakceptowania nowych warunków korzystania z usługi i wykorzystała okazję, aby skłonić ich do skorzystania z technologii rozpoznawania twarzy.
Apple ujawniło swój własny motyw podejścia do aspektu prywatności – chociaż firma z dumą zauważyła, że przeciwieństwie do swoich konkurentów, nie gromadzi w dużej mierze danych osobowych, a więc nie musiała wiele zmieniać, aby spełnić wymagania. Firma Google przyjęła inną wersję, cicho aktualizując swoje produkty i politykę prywatności, nie zwracając uwagi na zmiany.
Prawo jednak dotyczy każdego zna – a nieznajomość ustawy nie zwalania z obowiązku jej przestrzegania i to kolejny raz, także w kontekście RODO jest jak najbardziej zasadne.