Rynek pracy w hotelarstwie jest coraz trudniejszy

hotel władysławowo

Braki kadrowe wśród pracowników oraz ich duża rotacja to tylko nieliczne z problemów, z jakimi zmagają się polscy przedsiębiorcy. Zdecydowana większość personelu hotelowego to osoby zajmujące podstawowe pozycje zatrudnienia, są to między innymi pracownicy recepcji czy kelnerzy. Dla wielu z nich ten rodzaj stanowiska jest traktowany jedynie jako praca dodatkowa, co dodatkowo wzmaga problemy w tej sferze. Zatrudnieni często zmieniają miejsce zatrudnienia i nie traktują go z należytą uwagą. A tracą na tym przede wszystkim właściciele hoteli. 

Jakie są powody problemów związanych z zatrudnieniem w branży hotelarskiej?

Powodem narastania tego typu problemów związanych z dostępnością kadrową pracowników w branży hotelarskiej jest kilka. Przede wszystkim jest to skutek obecnych problemów gospodarczych w Polsce oraz możliwość znalezienia pracy z często wyższym wynagrodzeniem w innej branży. Jest to zdecydowanie wymagający rodzaj pracy, często konieczny w systemie zmianowym oraz pracy z często trudnymi klientami. Jeśli hotel położony jest na obrzeżach miasta, istotną kwestią będzie także dojazd. Dodatkowo obecny stan epidemiologiczny nie pomaga przedsiębiorcom z tego sektora. 

Jak mówi Lech Ostrowski ze sklepu internetowego 4Horeca:

“obecne trendy wskazują, że tendencje spadkowe w obrębie zatrudnienia jak i wysoka rotacja pracowników mogą się pogłębiać.”

Jak radzić sobie z problemami w tej branży? 

Dużym wsparciem dla rynku pracy są nowo zatrudnieni pracownicy zza wschodniej granicy. Bez nich kwestie te wyglądałyby zdecydowanie gorzej. Obecnie często spotykamy się z nimi także w sklepach, restauracjach i innych miejscach, dzięki czemu obiór ich przez klientów jest pozytywny. Podkreślają to również pracodawcy, którym brakuje do pracy nie tylko kelnerów, ale także dyrektorów i kierowników. To problem na skalę krajową. Wśród wielu form ratunkowych najczęściej wskazuje się profesjonalną pomoc lub współpracę ze strony firm zewnętrznych, czyli tak zwany outsourcing pracowniczy. Możliwości jest w zasadzie wiele i niektóre z nich warto rozważyć. 

Praca w hotelarskie nierozerwalnie związana jest z ludźmi 

Pracownicy decydujący się na pracę w hotelu muszą zdawać sobie sprawę z konieczności pracy z ludźmi, która nierzadko może przysparzać problemów. Niezależnie od stanowiska kontakt interpersonalny będzie tutaj oczywistą sprawą. Stan ten ma zarówno swoje wady jak i zalety. Warto pamiętać o tym, że klimat i charakter każdego miejsca tworzy jego personel, zarówno ten, z którym klienci mają bezpośredni kontakt jak i Ci, którzy są dla nich niewidoczni. Stąd też tak istotny jest dobór odpowiednich osób do zespołu.

Wykształcenie i doświadczenie zawsze są w cenie 

Wiele osób stawiających pierwsze kroki na rynku pracy nie zdaje sobie sprawy, jak istotne jest inwestowanie w swój rozwój oraz zdobywanie potrzebnej wiedzy i doświadczenia. Jeśli dany obiekt ma wysoką renomę, to właściciele podczas rekrutacji zwracają dużą uwagę na wykształcenie i znajomość specyfikacji pracy u przyszłych hotelarzy.  Niewielu zdaje sobie bowiem sprawę, jak ogromną przyszłość ma w sobie branża hotelarska i że naprawdę warto zainwestować w swój rozwój oraz doświadczenie w tym miejscu, również poprzez praktyki, staże czy bezpośrednie zatrudnienie. Warto więc nieustannie zwiększać swoje kwalifikacje.  

Trudny rynek pracy w hotelarstwie 

Nieustające problemy gospodarcze jak i braki kadrowe nie polepszają sytuację polskich przedsiębiorców. Niestety obecne tendencje pokazują, że nieprędko może się to zmienić. Nie warto jednak wpadać w zły nastrój i warto spróbować rozwiązać problemy chociażby z poziomu jednostkowego przedsiębiorstwa.