Skuteczność – czyli o czym powinieneś pamiętać pracując w e-sklepie

internet-shopping

Sklepy internetowe powstają i upadają, jednak z dnia na dzień jest ich coraz więcej. Konkurencja jest duża i choć ten rodzaj działalności związany jest z minimalnymi kosztami własnymi, zbyt mała ilość klientów może zabić biznes. Dlaczego niektóre sklepy internetowe przeżywają prawdziwy bum, a inne mają problemy już na początku swojej działalności?

Projekt sklepu

O witrynie sklepu internetowego należy myśleć jak o zwykłym sklepie stacjonarnym. Im przejrzystszy i prostszy w obsłudze będzie, tym większa szansa na przyciągnięcie klienta. Im więcej czasu trzeba poświęcić na znalezienie i zakupienie interesującego produktu, tym większa szansa, że odwiedzający zrezygnuje z zakupów i znajdzie inny sklep. Dlatego tak ważne jest, by wszystkie artykuły zostały odpowiednio pogrupowane i tagowane.

Nie oszczędzać należy na dobrym algorytmie wyszukiwarki. Trafniejszy rezultat poszukiwań to większa szansa, że klient zakupi towar. Nie można również zapominać o samej stronie produktu. W lokalu stacjonarnym, klient może podejść, dotknąć i obejrzeć artykuł. Sklep internetowy nigdy nie będzie miał takiej możliwości, trzeba jednak jak najbardziej zbliżyć się do tego celu. Wysokiej rozdzielczości zdjęcia w różnych perspektywach mogą dać namiastkę własnoręcznego dotknięcia i obejrzenia produktu. Wymagany jest również opis – zarówno emocjonalny, jak i techniczny. Ten pierwszy to kilka zdań mówiących, dlaczego klient miałby chcieć dokonać tego zakupu.

Drugi to parametry techniczne wybranego artykułu. Oczywiście, nie można przesadzać – ilość tych informacji powinna być uzależniona od rodzaju produktu. Półstronicowy opis techniczny dżemu wywoła tylko uśmiech na twarzy kupującego. W celu zmniejszenia długości strony, można zastosować kilka oddzielnych zakładek.

W trakcie zakupów

Klient, który zdecydował się już na zakupy w naszym sklepie internetowym, powinien zostać profesjonalnie obsłużony. Nie można zapomnieć o tak podstawowym elemencie, jak stały widok zawartości swojego koszyka. Warto zastanowić się również nad strategią sprzedaży. Ludzie lubią promocje, jeśli jednak to, co zaoszczędzą, będą musieli wydać na koszty przesyłki, bardzo szybko się zniechęcą. O wiele lepiej jest podnieść trochę ceny, ale zaoferować darmową wysyłkę – tłumaczy nam redaktor serwisu http://www.pewnybiznes.info/.

Nie zawsze jest to możliwe. Ciężko oczekiwać brak kosztów dostarczenia towaru za kilka złotych, można zawsze jednak ustawić próg cenowy, powyżej którego taka usługa będzie świadczona. To z kolei zmotywuje klientów do dalszych zakupów, by zaoszczędzić na tym elemencie.

Równie dobrym pomysłem jest umieszczenie artykułów promocyjnych i polecanych na głównej stronie swojego sklepu. Dzięki temu, kupujący, którzy sami nie są pewni, co chcą kupić, mogą zdecydować się szybciej. Ograniczajmy też wybór. W gruncie rzeczy, kupujący nie lubią wybierać. Zajmuje im to cenny czas i zniechęca do zakupów. Lepszą strategią jest zaoferować mniej produktów, ale dobrze zareklamowanych.

Po zakupach

Internauci nie lubią się rejestrować na żadnych stronach, gdyż zajmuje to czas i wiąże się z otrzymywaniem masy spamu. Jeśli nie jest to niezbędne, pomińmy proces rejestracji, albo ukryjmy go pod przykrywką podania kontaktu do wysyłki. Klientom należy również zapewnić każdy możliwy sposób płatności internetowej. Jeśli kupujący nie znajdzie odpowiadającej mu formy, zrezygnuje z zakupów i prawdopodobnie nigdy już nie wróci, gdyż zapamięta braki w funkcjonalności sklepu.

Po zrealizowaniu transakcji, gdy mamy już pewność, że klient otrzymał towar, warto zasięgnąć jego opinii na temat zakupów. Łatwo tego dokonać za pomocą poczty mailowej. Jedna wiadomość, w której prosi się o opinię transakcji, wystarczy. Oczywiście, informacji zwrotnych dostanie się stosunkowo rzadko i w większości będą to opinie o negatywach w naszym sklepie. Kupujący lubią zabierać zdanie dopiero wtedy,gdy coś będzie nie tak.

To właśnie takie opinie są najwięcej warte i pomogą wprowadzić konieczne zmiany. Pod żadnym pozorem jednak nie wolno powtarzać wysyłania takiej wiadomości, gdyż zostanie to odebrane za spam, a klient zniechęci się do sklepu, który jest nachalny.

Porady udzielił nam portal etworzenie.pl zajmujący się wdrażaniem skutecznych sklepów internetowych.