Telefon służbowy – czy pracodawca ma obowiązek Ci go zapewnić?

Wykonywanie obowiązków zawodowych związane jest często z koniecznością dostępu do internetu, a także posiadania pod ręką komputera czy telefonu. Obowiązkiem pracodawcy jest natomiast zadbanie o to, by pracownik miał do dyspozycji wszystko, co jest mu potrzebne do codziennej pracy. Jeśli firma nie dostarczy pracownikowi sprzętu niezbędnego do wykonywania obowiązków zawodowych, ten może odmówić pracy bez żadnych konsekwencji.

Pracownicy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę lub innych umów, najczęściej mają dosyć szczegółowo ustalony zakres obowiązków, jakie musza wykonywać na co dzień. Pracodawca powinien mieć jednak świadomość, że on powinien zapewnić pracownikowi właściwe stanowisko pracy. Nieważne, czy jest to praca biurowa, magazynowa czy na hali produkcyjnej, pracownicy musza mieć zapewnione zarówno urządzenia czy maszyny, dobre przeszkolenie, jak i odzież ochronną. W pracy biurowej niezbędny jest natomiast komputer oraz telefon. Jeśli praca odbywa się wyłącznie w siedzibie firmy, może to być telefon stacjonarny. Jeśli jednak pracownik w czasie pracy przemieszcza się po mieście czy często podróżuje służbowo, konieczne jest wyposażenie go w telefon komórkowy do celów służbowych. Pracownik nie ma bowiem obowiązku podawania swojego prywatnego numeru do celów służbowych czy też ponoszenia kosztów rozmów, które związane są z wykonywaniem obowiązków zawodowych.

Jasno ustalone zasady korzystania

Pracodawcy, którzy wyposażają swoich pracowników w telefony służbowe, powinni mieć ustalone zasady, na jakich pracownicy mogą korzystać z tych telefonów. Zdarzają się bowiem nadużycia, zarówno po jednej, jak i drugiej stronie. Niektórzy pracownicy z telefonów służbowych korzystają również do celów prywatnych, co naraża pracodawcę na dodatkowe koszty. Druga strona medalu jest taka, że pracodawcy często oczekują od pracowników, że ci będą telefony służbowe odbierali o każdej porze dnia i nocy. Tymczasem pracownik ma pełne prawo, by po godzinach swojej pracy telefon wyłączyć i nie włączać go do następnego dnia. Telefon służbowy nie może być smyczą, na której pracodawca trzyma pracowników i wymaga nieustannego bycia pod telefonem.

Warto stawiać na dobre i sprawdzone rozwiązania

Jeśli firma każdemu pracownikowi zapewnia służbowy telefon, dobrze jest wybierać sprawdzone, przetestowane modele i korzystać z usług jednego operatora. Dzięki temu można liczyć na sporo zniżek, ciekawych ofert promocyjnych czy usług dodatkowych. Dobrze jest również mieć zawsze pod ręką namiary na serwis telefonów komórkowych, który będzie wykonywał wszystkie prace serwisowe i naprawcze w służbowych telefonach. Jednak sprawdzona firma to gwarancja, że wszystkie awarie i usterki będą usuwane na bieżąco. Bez względu na to, czy interesuje nas serwis apple Poznań czy sprawdzony serwis w innym mieście, dobrze jest korzystać z usług sprawdzonych i renomowanych miejsc, które cieszą się pozytywnymi opiniami wśród klientów. Słabej jakości usługi serwisowe są zwykle sporym obciążeniem dla klientów, którym zależy na czasie i na jak najszybszym usunięciu awarii. Nie ma więc sensu inwestować w tanie usługi, jeśli nie mamy pewności, czy będą one dobrej jakości. Na tego rodzaju usługach raczej nie należy oszczędzać.