Tworzymy biznes plan dla sklepu internetowego

pexels-photo-1509428

Zdecydowaliśmy się prowadzić handel w Internecie. Być może mamy już jakieś wcześniejsze doświadczenia w okolicznościowej sprzedaży na Allegro i wydaje się nam to w miarę łatwym i przyjemnym biznesem, być może próbowaliśmy już swoich sił – lecz ze średnim sukcesem. Chcemy więc przygotować rzetelny plan swojego przedsięwzięcia, który pomoże nam optymalnie wykorzystać posiadane środki finansowe, przewidzieć potencjalne szanse, zagrożenia, oraz skalkulować możliwy zysk. Od czego zacząć?

Wybór numerów PKD

W zakresie sklepu internetowego właściwym nr PKD jest niezmiennie PKD 47.91.Z – Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. Nie zaszkodzi jednak zgłosić dodatkowych numerów, jeżeli np. chcielibyśmy rozwinąć działalność w przyszłości również o sprzedaż stacjonarną. Zgłaszając numery PKD możemy wskazać pewną ich ilość na zapas.

Wybór platformy sprzedażowej

W tym miejscu należy się zastanowić w jakim modelu chcemy prowadzić sprzedaż. Czy będzie to strona własnego sklepu internetowego, czy ograniczymy się do sprzedaży opartej na serwisach typu Allegro, Swistak, eBay. Posiadanie strony własnego sklepu zwykle jest bardziej opłacalne w dłuższej perspektywie czasowej, aczkolwiek wymaga, abyśmy ponieśli najpierw koszt stworzenia takiego serwisu. Cena sklepu internetowego zaczyna się od 2 000,00 zł. Górnego limitu nie ma. Wszystko zależy od szczegółowej funkcjonalności. Obecnie standardem jest szyfrowanie SSL, reponsywny layout, oraz wtyczki społecznościowe. Jeżeli chcielibyśmy prowadzić równoczesną sprzedaż tymi dwoma kanałami – warto zainwestować w bezpośrednią integrację naszej witryny z wybranym serwisem sprzedażowym, co znacznie ułatwi nam później pracę. Aby wycenić realny koszt strony, warto złożyć stosowne zapytanie ofertowe co najmniej do 4-5 firm. Nie chodzi o to, aby wybrać konieczne najtańsze rozwiązanie, ale by wybrać najlepsze rozwiązanie w możliwe najniższej cenie. Warto wracać uwagę na takie sprawy jak wsparcie techniczne, oraz przyjrzeć się wcześniejszym realizacjom danej firmy.

Wybór asortymentu

Wybierając asortyment do sklepu internetowego, należy pamiętać, iż nasza konkurencją może być każdy inny sklep internetowy, prowadzący sprzedaż podobnego towaru. Dobrze wybrać taki produkt, który będziemy w stanie sprzedać taniej niż konkurencja, a najlepiej taki – który w innych sklepach internetowych jest trudno dostępny. Należy również uważać na produkty o niskiej cenie jednostkowej. Z uwagi na to, iż do zamówienia dochodzi koszt wysyłki, jednostkowy zakup przedmiotów niskiej wartości może być dla klienta nieopłacalny. Np. kupno pudełka kredek o wartości 12,00 zł (+7,00 zł kosztów wysyłki), bardziej się klientowi bardziej opłacało wykonać w pobliskim sklepie papierniczym, nawet jeżeli cena tych samych kredek wynosiła by 14,00 zł – 15,00 zł. Rzecz jasna nie ma tu reguły. Jeżeli kupujący chce zamówić większą liczbę drobnych produktów – z pewnością mu się to opłaci.

Plan marketingowy

To jeden z ważniejszych elementów biznes planu. Musimy zaplanować w jaki sposób chcemy pozyskać wartościowy ruch na stronie naszego sklepu internetowego. Linki kontekstowe, pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania, marketing szeptany, Facebook for bussines, porównywarki cenowe, promocja oferty na Allegro itp. Przyjmuje się, iż 0,5%-10% osób odwiedzających stronę sklepu internetowego, decyduje się na dokonanie transakcji. Jest to tzw. współczynnik konwersji, który zależy od tego czym handlujemy, oraz metod stosowanych do pozyskania odwiedzin. Działania reklamowe trzeba więc tak planować, by prognozowany poziom sprzedaży z nawiązką pokrył wszelkie koszty reklamy. Z uwagi na wzrastającą konkurencję. Z roku na rok są one coraz wyższe. Zwykle, na dłuższą metę jedną z bardziej opłacalnych form reklamy jest pozycjonowanie.
Zobacz koniecznie: przykładowy biznes plan sklepu internetowego