W jaki sposób rozpoznać złego szefa/menagera?

Szef jest odpowiedzialny za firmę. Jednak władza nie służy wszystkim liderom, co może objawiać się na wiele sposobów. Jakie są to sytuacje i kto jest na nie najbardziej narażony? Oto kilka cech osób na decyzyjnych stanowiskach, które mogą skutecznie położyć misternie tkany biznes.

Ja jestem szefem, więc… wszystko mi wolno

Najpoważniejszą przeszkodą dla rozwoju firmy jest zachowanie lidera. Sprawowanie nadrzędnej roli nie oznacza, że ci, którzy są na niższych stanowiskach, nie wykonują odpowiedzialnej pracy. Natomiast podkreślanie na każdym kroku swojej wyższości i poniżanie personelu na najniższym szczeblu nie przynosi chluby ani szefowi, ani prowadzonym interesom.

Podejmę decyzję dziś lub jutro

By biznes mógł się rozwijać, należy działać niekiedy dynamicznie, a więc podejmować odważne decyzje, które określą kierunek progresu. Jeśli jednak szef się waha i zastanawia, nie mogąc się na nic zdecydować, firma w takiej sytuacji traci najwięcej, bo po prostu jest w impasie i blokuje swój potencjał, jak i nie wykorzystuje wszystkich tych czynników na rynku, które mogą zapewnić większy zysk. Ponadto szef musi wierzyć w to, co robi, gdyż wszystkie oczy w firmie są na niego skierowana, jeśli nie będzie pewny, że wybrał właściwie, odbije się to także na morale personelu.

Nie będę tłumaczył swoich racji

Firma bardzo wiele traci na działaniach szefa, których z nikim nie konsultuje. Będąc liderem przewodzi się całemu zespołowi, dlatego bardzo ważna jest umiejętność komunikacji tak wewnątrz, jak i na zewnątrz. Szef musi znaleźć czas na rozmowę o postępach projektów, o problemach w firmie, o pomysłach na przyszłość. Ponadto musi w prosty sposób przekazać swoją wizję, by wszyscy zrozumieli i ewentualnie zadawali adekwatne pytania. Lider nie może zapomnieć też o tym, że słuchanie jest równie istotne, jak przekonywanie. Otwartość na rozwiązania i propozycje może przekuć się na sukces znacznie szybciej, niż wtedy, gdy szef tkwi tylko przy swoich strategiach.

Moje jest zawsze na wierzchu

W firmie to szef zawsze podejmuje ostatnią decyzję. Jeśli jednak zamiast kierować się wspólną analizą przeprowadzoną przez cały zespół, postąpi po prostu egoistycznie, nie może liczyć na pochwały. Zdarzają się sytuacje, że czasami trzeba zdać się na intuicję, jednak tylko wtedy, gdy nie jest ona równoznaczna z ogromnym ryzykiem, a jedynie z umiarkowanym. Ponadto, wraz z rozwojem firmy, lider musi docenić finansowo wkład całego zespołu, a nie tylko swój własny.

Terminy są nie dla mnie

Prowadzenie własnej działalności wymaga staranności i konsekwencji w realizowanych planach. Ważne jest więc to, by szef zawsze pamiętał o tym, jakie są założenia i w jakim kierunku firma ma się rozwijać. Najczęściej wyznacza się określony cel, który jest możliwy do zrealizowania przy odpowiednio dobrej wydajności pracy. Zatem szef musi odpowiednio się zachowywać, czyli w taki sposób, by motywować swoich podwładnych, zachęcając do wkładania wysiłku, integrując zespół. W przeciwnym razie nagminnie będzie dochodzić do sytuacji, kiedy cel na dany okres nie zostaje osiągnięty, a za każdym razem szef traci coraz więcej w oczach współpracujących z nim osób.

Nie wiem jak rozwinąć firmę

Żeby firma mogła przynosić zyski, musi się rozwijać. Nawet jeśli nie oferuje żadnych nowych produktów, można zastanowić się nad nowymi rynkami zbytu, bądź też nad odświeżeniem marki. Szef musi więc na bieżąco reagować na sytuację, jaka panuje na rynku, a także znać dobrze pozycję swojej firmy, by podejmować dobrze rokujące decyzje. Natomiast, kiedy nie ma się pomysłu na dalszy rozwój, lider, zamiast starać się schować ten problem do szuflady, powinien zwołać zebranie, by poznać opinie innych w tym zakresie. Jeśli nie uda mu się określić drogi rozwoju, firma stanie się nijaka, a przez to i mniej atrakcyjna dla odbiorców, a nawet i dla samych pracowników.

Rynek musi się otworzyć na moją firmę

Niekiedy szef jest tak bardzo przekonany o sukcesie swojej firmy na rynku, że jest podejmuje skrajnie radykalne decyzje. Przykładem może być oferowanie produktów po wyższych cenach, niż konkurencja na rynku, który jest już przesycony tym towarem. Zatem szef cały czas musi mieć świadomość, że to jego firma powinna się dostosować do zmian zachodzących na rynku, a nie na odwrót, gdyż tak się nigdy nie stanie.

Pomocy przy tworzeniu artykułu udzielił nam menager USBprezent – firmy, która doskonale radzi sobie z zarządzaniem kadrowym – dziękujemy!