W jaki sposób założyć kantor wymiany walut?

currency-exchange

Otwieranie własnej działalności gospodarczej to wielka odpowiedzialność i szereg różnych obowiązków. Pomimo tego, że coraz więcej usług przenosi się na stałe do Internetu, wciąż lubimy korzystać z tradycyjnych rozwiązań, jakimi niewątpliwie są stacjonarne kantory wymiany walut. Podpowiadamy, co należy zrobić, aby otworzyć taki punkt, który może przynieść nam wysokie zyski.

Pierwsze kroki przy zakładaniu kantoru

Początkowo należy zarejestrować nasz punkt wymiany walut jako działalność gospodarczą. Dalszym obowiązkowym elementem jest uzyskanie wpisu do rejestru nadzorowanego przez Narodowy Bank Polski, co wiąże się z uiszczeniem opłaty skarbowej w wysokości 1087 złotych. Wpis ten możemy otrzymać na podstawie wniosku złożonego bezpośrednio w oddziale NBP lub u wójta, burmistrza czy prezydenta miasta, w zależności od miejsca zamieszkania właściciela kantoru.

Najistotniejszym warunkiem, jaki przedsiębiorca musi spełniać, jest niekaralność udokumentowana zaświadczeniem. Każde przestępstwo skarbowe lub popełnione w celu osiągnięcia korzyści osobistej lub majątkowej wyklucza nas z możliwości uruchomienia kantoru. Ponadto wymaga się również posiadania fachowego przygotowania do wykonywania tego rodzaju czynności zawodowych. Polega ona na ukończeniu specjalistycznego szkolenia z dziedziny prawnych i praktycznych zagadnień związanych z prowadzeniem działalności kantorowej, oczywiście popartego świadectwem. Kurs nie obejmuje pracowników bankowych, którzy przez co najmniej rok zajmowali stanowisko związane z obsługą transakcji walutowych, jednocześnie wykazując znajomość przepisów ustawy regulujących działalność kantorową. W tym celu przy rejestracji działalności wymaga się złożenia odpowiedniego oświadczenia oraz świadectwa pracy.

Wymagania związane z wyborem lokalu

Po załatwieniu wstępnych formalności, możemy podjąć decyzję w sprawie wyboru odpowiedniego lokalu przeznaczonego pod kantor.

Zdecydowanie najważniejszą rolę odgrywa tutaj lokalizacja. Musi być to miejsce chętnie uczęszczane przez ludzi, jak np. główny plac miejski, dworzec kolejowy, centrum handlowe czy hipermarket. W dwóch ostatnich przypadkach możemy wynająć stoisko targowe, spełniające rolę kantoru, które będzie sporą oszczędnością już na samym początku prowadzenia działalności.

Według oficjalnego rozporządzenia Ministra Finansów, miejsce wymiany walut musi być wyposażone przede wszystkim w sejf lub kasę pancerną, umieszczoną w widocznym miejscu na zewnątrz nazwą „kantor” wraz z godzinami otwarcia i adresem oraz tablicę informacyjną, na której klienci znajdą wykaz obsługiwanych wartości dewizowych, jak również aktualne ceny ich kupna i sprzedaży. Dla zwiększenia bezpieczeństwa, warto dodatkowo wyposażyć nasz lokal w system alarmowy lub drzwi antywłamaniowe.

Sposoby na osiąganie wysokich dochodów

Głównym czynnikiem decydującym o powodzeniu kantoru jest oczywiście jego lokalizacja. Bardzo ważna jest też profesjonalna kadra. Osoby posiadające wykształcenie ekonomiczne i ukończony kurs kasjera walutowo-złotówkowego, dodatkowo świetnie odnajdujące się w relacjach z klientem, stanowią najlepszą grupę zawodową. Potrafią nie tylko zbudować więź z drugą osobą w krótkim czasie, ale również zapewnić szybką i profesjonalną obsługę. Tacy pracownicy niewątpliwie przyczyniają się do sukcesu naszego kantoru, a klienci, którzy chociaż raz skorzystali z jego usług, najprawdopodobniej wybiorą go ponownie w przypadku chęci zrealizowania kolejnych transakcji walutowych.

Pomimo konkurencji ze strony e-kantorów, liczba stacjonarnych punktów wymiany walut w całej Polsce wynosi ponad pięć tysięcy. Choć główną część stanowią ogólnokrajowe sieci, wciąż istnieje duża szansa rozwoju dla pojedynczych graczy. Poza wspomnianymi wyżej punktami, kluczową rolę mogą odgrywać tutaj wszelkie działania marketingowe. Powinny one obejmować założenie strony internetowej, aktualizowanej wraz z codziennymi zmianami kursów walut oraz promocję w lokalnych mediach. Trafionym pomysłem jest zatrudnienie specjalisty ds. reklamy, który pomoże nam w opracowaniu oryginalnej, zapadającej w pamięć kampanii. Ważne, aby stworzyć coś, co wyróżni nasz kantor na tle mocnej konkurencji. Im bardziej oryginalny pomysł, tym większa i bardziej zróżnicowana klientela, co skutecznie wpłynie na wysokość wypracowanych zysków.

Artykuł opracowano we współpracy z serwisem finansowym e-kantory