5 ważnych powodów, dla których konkurencja jest dobra dla Twojego biznesu

Pierwszą rzeczą, o której myśli wiele osób, gdy słyszy słowo “konkurencja”, nie jest koniecznie pozytywna rzecz.

W rzeczywistości, zazwyczaj jest wręcz przeciwnie.

Konkurencja jest zawsze odrzucana, postrzegana jako coś negatywnego, coś, czego należy unikać.

Wielu przedsiębiorców stara się unikać konkurencji, ponieważ nie podoba im się pomysł posiadania konkurenta, z którym muszą się zmierzyć.

To może być trudne, aby nadążyć za konkurencją biznesową, to trzyma cię na palcach, a jeśli jesteś zbyt wolny, może umieścić cię z biznesu.

Jednak niektóre z największych i najbardziej udanych firm, jakie znamy dzisiaj, zostały zbudowane na konkurencji.

Spójrzmy na przykład.

Dlaczego konkurencja jest dobra dla Twojego biznesu

Kilka lat po tym, jak Airbnb wystartowało, pewna firma z Europy dostrzegła ogromny sukces, jaki Airbnb odniosło w Stanach Zjednoczonych i zapragnęła dostać kawałek tortu.

Narodziło się Wimdu, które szybko się rozwijało, wyprzedzając Airbnb i otrzymując potężną inwestycję w wysokości 90 milionów dolarów.

Wsparli je nawet bracia Samwer, popularni w Europie przedsiębiorcy, którzy stali się miliarderami, klonując amerykańskie firmy i sprzedając je z powrotem ich oryginalnym wynalazcom.

W tym momencie Airbnb mogło stać się historią, jednak to konkurencja popchnęła Briana Chesky’ego i jego współzałożycieli do zwiększenia skali, przejęcia większego udziału w rynku, przyjęcia większej ilości inwestycji i wyprzedzenia Wimdu.

Oczywiście nie każda historia będzie tak dramatyczna jak ta, jednak konkurencja zdecydowanie może być dobra dla biznesu.

Aby pomóc sobie z zdobywaniu zainteresowania i rozgłosu marki tworzą również konkurencje dla swoich klientów. Poprzez organizację różnego rodzaju promocji lub konkursów. Warto więc brać udział w aktualnych konkursach gdzie firmy konkurują ze sobą proponując bardzo ciekawe wyzwania dla klientów.

Poznajmy 5 kolejnych ważnych powodów, dla których konkurencja jest dobra dla Twojego biznesu.

Zmusza Cię do stawiania sobie wyzwań

Wyobraź sobie, że jesteś właścicielem Google.

Nie masz prawie żadnej konkurencji – w ogóle.

Według faktów internetowych, Google posiada ponad 92% udziałów w rynku wyszukiwarek.

Jest to jedna z najlepiej prosperujących (jeśli nie najlepiej prosperująca) firm na świecie, a mimo to prawie nie ma konkurencji.

Aby obalić Google, trzeba będzie wyjść z rewolucyjną technologią, która zmienia sposób, w jaki ludzie szukają informacji w całym Internecie.

Wiele osób po prostu stać się zadufany, gdy mają tyle władzy.

Kiedy nie ma nikogo innego nad tobą i jesteś największą rybą w morzu, łatwo jest stracić z oczu wszystko i myśleć, że można po prostu odpocząć.

Jest to jednak niebezpieczne miejsce – jeśli lider rynku popadnie w samozadowolenie, może szybko zostać zdetronizowany przez głodnych konkurentów na drodze do góry.

Dlatego właśnie wielu właścicieli firm docenia konkurencję – dzięki niej są na bieżąco.

Kiedy masz szereg konkurentów walczących o udział w rynku, będziesz skupiony na walce z nimi, a nie na siedzeniu z założonymi rękami.

Konkurencja popycha cię do ulepszania swojego biznesu, zatrudniania kolejnych osób, poprawiania jakości swoich produktów i usług.

Kto wie, może będziesz w stanie wyjść z czymś, co zmieni Twój biznes na zawsze – wszystko dzięki konkurencji.

Konkurencja nie tylko poprawia twój biznes, ale także popycha cię do stania się lepszym człowiekiem.

Popyt na rynku

Jednym z największych powodów, dla których konkurencja jest dobra dla biznesu, jest to, że dowodzi, iż istnieje popyt na Twoje produkty lub usługi.

Jeśli tworzysz biznes, który nie ma prawie żadnej konkurencji, może to być znak dwóch rzeczy:

  • Jesteś pierwszym podmiotem
  • Na rynku nie ma popytu na Twój produkt lub usługę.

Każda z tych opcji może prowadzić do wyzwań w dalszej części drogi.

Budowanie biznesu jako pierwszy wchodzący na rynek sprawia, że stajesz się celem w mało prawdopodobnym przypadku, gdy branża okaże się lukratywna lub oportunistyczna.

Z drugiej strony, budowanie biznesu, który nie ma popytu, będzie bardzo trudne do skalowania w przyszłości.

Zbudowanie udanego biznesu może być prawie niemożliwe, gdy nie ma popytu na produkt na rynku.

Kiedy znajdziesz rynek, który jest zarażony konkurencji, to nie musi oznaczać, że należy wykluczyć pomysł na biznes.

Możesz chcieć zatrzymać się na trochę dłużej i zbadać branżę, aby lepiej zrozumieć krajobraz.

Spójrzmy na dostępne usługi email marketingu.

Istnieją dziesiątki, jeśli nie blisko sto lub więcej, narzędzi do e-mail marketingu dostępnych na rynku – wszystkie z granularnymi różnicami w funkcjach i korzyściach.

Jednak spośród opcji dostępnych dla konsumentów, wiele z tych firm można uznać za “udane”.

Kiedy budowałem Condensr, w przestrzeni był jeden masywny konkurent, otoczony przez wiele małych rybek.

Mieli ponad 13 milionów użytkowników, podczas gdy następny duży gracz miał około pół miliona.

Kiedy jednak spojrzeliśmy na całkowity rozmiar rynku, było prawie pół biliona ludzi, do których teoretycznie mogliśmy dotrzeć.

Ta możliwość była uderzająca dla niektórych inwestorów, z którymi miałem okazję rozmawiać, choć ostatecznie zdecydowałem się nie realizować tego pomysłu.

Konkurencja jest świetnym wskaźnikiem, że w danej przestrzeni jest szansa – pomyśl bardziej o całkowitej wielkości rynku i o tym, jak jesteś w stanie odróżnić się, nieznacznie, od konkurencji.

Plan na sukces

Odchodząc od ostatniego punktu, jesteśmy również w stanie uniknąć wielu potencjalnych wybojów podczas budowania naszych firm.

Kiedy budujemy biznes w zupełnie nowej przestrzeni, nieuchronnie pojawi się wiele problemów, na które natrafimy po drodze.

Chociaż jest to nadal prawdziwe dla każdego biznesu, konkurencja daje nam przewagę, jeśli chodzi o unikanie wspólnych błędów i wyzwań.

Możemy spojrzeć na historyczne zapisy firm, które były przed nami, aby zobaczyć, co zrobili wcześniej i co zadziałało, a co nie.

Podczas budowania Hawk Prospecting, byłem w stanie uniknąć wielu wybojów, na które mogą natrafić nowe firmy, ponieważ miałem plan, mapę drogową, która działała, z której korzystałem i której przestrzegałem.

Wiedziałem już jak skonfigurować mój produkt lub usługę, wiedziałem czego potrzebują moi klienci i rozumiałem dlaczego używają rozwiązań, z którymi konkurowałem.

Powodem, dla którego wiele firm zajmujących się danymi kończy się niepowodzeniem jest to, że ich dane nie są wiarygodne.

Na dodatek ceny, jakie niektóre firmy pobierają, bardzo utrudniają mniejszym firmom inwestowanie w niektóre z tych rozwiązań.

Kiedy uruchomiłem Hawk Prospecting, celem było stworzenie prostego w użyciu narzędzia, które posiadałoby ogromną, ale wiarygodną bazę danych, dostępną dla prawie każdego z moich docelowych odbiorców.

Nie było niespodzianką, że w ciągu pierwszego miesiąca odniosło ono wielki sukces.

Firmy, które nie mają konkurencji nie mają tego luksusu, aby podążać za modelem, który działa i znajdują się strzelając w ciemno dużo więcej.

Skup się na kliencie

Masowe firmy są zwykle znane z dość złej obsługi klienta.

Miejmy nadzieję, że nie będę miał za to kłopotów, jednak uważam, że Facebook (Meta) ma fatalną obsługę klienta.

Dlaczego?

Może dlatego, że w ogóle nie mają obsługi klienta.

Trudno mi uwierzyć, że Facebook wydaje jakiekolwiek pieniądze na zatrudnianie przedstawicieli obsługi klienta.

Nie jesteś w stanie skontaktować się z Facebookiem dla wsparcia – wiele reklamodawców znaleźć ich konta Facebook reklamy tajemniczo zakazane i nie ma prawie nic, co mogą zrobić, jeśli Facebook nie można skontaktować.

W dzisiejszym dniu i wieku, klienci dbają o wiele więcej o marki, które wybierają do zakupu z – dbają o wiele więcej o tym, jak bardzo te marki rezonować z nimi.

Konkurencja zmusza Cię do pójścia i porozmawiania z klientami, umieszczania postów na mediach społecznościowych i zapewnienia świetnej obsługi klienta.

Jest to nie tylko dobre dla klientów, ale także dla Ciebie.

Firmy, które są w stanie zapewnić doskonałą obsługę klienta mogą również wykorzystać marketing “word-of-mouth”, ponieważ są klienci, którzy będą rozprzestrzeniać słowo o ich doświadczeniach z firmą.

Przyjrzyjmy się szybko, jak skuteczne jest słowo z ust.

Wejdź na Amazon i wpisz losową nazwę produktu.

Wybierz produkt i przejdź do sekcji recenzji.

Znajdź złą recenzję i zobacz, ile polubień dostała.

Istnieją pewne negatywne recenzje na Amazon, które mają setki polubień, co oznacza, że właściciele firmy prawdopodobnie stracili setki potencjalnych zamówień z powodu jednego, małego komentarza.

Jeśli odwrócimy to na głowie, jesteśmy w stanie zobaczyć, jak skuteczne może być pozytywne słowo z ust.

Konkurencja daje ci możliwość zrobienia czegoś więcej niż to, co jest konieczne do rozwoju twojego biznesu – dbanie o ludzi, którzy są odpowiedzialni za przetrwanie twojego biznesu jest jednym z nich.

Możliwości partnerstwa

Sposób myślenia przedsiębiorców i biznesmenów jest w większości przypadków błędny.

Biznes nie polega na byciu największym graczem, prawdziwe złoto znajduje się tam, gdzie dochodzi do partnerstwa.

Kiedy firmy współpracują, dzieją się niesamowite rzeczy – dla wszystkich stron.

Zarówno konsumenci, jak i firmy odnoszą ogromne korzyści z możliwości partnerstwa.

To jest dokładnie to, co ten ostatni punkt jest o – tworzenie partnerstwa z konkurentami.

Chociaż może to być trudne do wyciągnięcia, partnerstwo z konkurentami może prowadzić do ogromnych korzyści dla obu stron.

Pomyśl o tym w ten sposób – ty i twoi konkurenci wszyscy dążą do tego samego celu.

Jesteś zarówno obsługiwać tych samych ludzi, budowanie tego samego lub podobnego produktu, a więc to jest tylko logiczne, aby partnerstwa.

Być może słyszałeś powiedzenie: “Jeśli chcesz iść szybko, idź sam. Jeśli chcesz iść daleko, idź razem”.

Budowanie partnerstwa biznesowego jest kluczowe dla długoterminowego sukcesu Twojej organizacji.

Masywne firmy partnerują cały czas – może nie w tradycyjnym rozumieniu “partnerstwa”.

Facebook (Meta), jako przykład, kupił Whatsapp i Instagram – dwóch niemal bezpośrednich konkurentów, aby zwiększyć własny udział w rynku.

Jednak firmy te nadal są własnymi biznesami.

To przejęcie doprowadziło nie tylko do wzrostu Facebooka, ale także Whatsapp i Instagramu również.

Przestań patrzeć na konkurencję jako coś negatywnego.

Zamiast tego zastanów się, jak możesz budować wzajemnie korzystne relacje z konkurentami, aby przyspieszyć swoją podróż.

To było 5 ważnych powodów, dla których konkurencja jest dobra dla Twojego biznesu.

Serwetki z nadrukiem — jak zrobić wrażenie na gościach?