Zanim zaczniesz podbijać europejski rynek – zapoznaj się z tymi podstawami
Z liczbą ponad 480 milionów konsumentów i stale rosnącym, swobodnym przepływem towarów, Unia Europejska jest rynkiem, którego żaden z właścicieli małych firm nie powinien pominąć.
Jeśli posiadasz w Polsce rzeczywiście rentowny interes – to prawdopodobnie masz wielką szansę na to, by w Europie również odnieść sukces. W tym artykule znajdziesz kilka kluczowych czynników istotnych do wzięcia pod uwagę przy rozszerzaniu działalności międzynarodowej na rynek europejski.
Przede wszystkim, właściciele firm z takimi aspiracjami powinni skontaktować się z krajowymi lub regionalnymi agencjami rozwoju, aby poznać lokalne przepisy i wymogi dotyczące działalności w UE – w tym celu warto chociażby skorzystać z cennych narzędzi i zasobów online.
Próbując otworzyć nową firmę w Europie, właściciele firm powinni rozważyć skorzystanie z zaufanej usługi wymiany walut online, aby poradzić sobie z konwersją złotówek na euro. Nie wystarczy bowiem wiedzieć, ile kosztuje euro. Całe szczęście są dzisiaj dostępne liczne usługi online, które oferują odpowiednie zasoby i pomocne narzędzia, takie jak bezpłatny konwerter walut online z całodobową obsługą klienta – z których to warto skorzystać. Dzięki niskim marżom i wysokiej przejrzystości, na jakie można liczyć w takich aplikacjach właściciele firm zawsze będą wiedzieć, jak stoją ich fundusze w procesie płatności.
Agencje rozwoju
Po zidentyfikowaniu idealnego regionu lub kraju w Europie właściciele firm powinni skontaktować się z krajowymi lub regionalnymi agencjami rozwoju w celu uzyskania informacji na temat lokalnych przepisów i wymogów dotyczących pracy w UE. Na przykład właściciel polskiego biznesu, który rozszerza swoją działalność na Niemcy, musiałby przestrzegać lokalnych przepisów np. w odniesieniu do pozwolenia na pracę, aby legalnie prowadzić działalność w tym kraju. W tym przypadku zaleca się, aby wszystkie osoby prywatne kontaktowały się z organizacją udzielającą wskazówek na temat uzyskania odpowiedniego zezwolenia, na podstawie czynników takich jak długość pobytu i planowane działania.
W sieci internetowej bez trudu znajdziesz szczegółowe informacje na temat tego, jakie licencje lub zezwolenia są wymagane do prowadzenia działalności w różnych krajach w Europie.
Europejskie rozporządzenia i wytyczne
Po założeniu zagranicznego biznesu w danym regionie, generalnie możesz prowadzić działalność swobodnie na całym rynku europejskim. Istnieją jednak różne regulacje obowiązujące w całej UE, z którymi firma musi się zapoznać.
Na przykład wiele produktów przeznaczonych do sprzedaży na terenie Europy wymaga oznakowania CE, co oznacza, że produkt – wszystko, od misia do telefonu komórkowego – spełnia wymogi bezpieczeństwa, zdrowia i ochrony środowiska obowiązujące w UE. Ponadto, jeśli firma zamierza sprzedawać produkty farmaceutyczne lub chemiczne, musi zarejestrować się i przestrzegać unijnych wytycznych regulacyjnych, które obejmują rejestrację, ocenę, udzielanie zezwoleń i ograniczanie substancji chemicznych.
Dopiero po zapoznaniu się z tymi kwestiami można podbijać europejski rynek.