Jak zostać managerem gwiazd?
Manager gwiazd wydaje się bardzo atrakcyjnym zawodem i rzeczywiście, dla wielu osób będzie to praca marzeń. Kontakt z artystami, udział w trasach koncertowych, ciekawe projekty to tylko jedna strona medalu. U podstaw zawodu managera artystycznego leży bowiem mrówcza i często przyziemna praca, którą trzeba solidnie wykonać, aby następnie zbierać jej owoce.
Czym zajmuje się manager gwiazd?
W wielu przypadkach bycie managerem artystycznym, a zwłaszcza managerem gwiazdy przypomina prowadzenie dużego biznesu. Taka osoba jest odpowiedzialna za:
- Organizację, produkcję i promocję koncertów oraz tras koncertowych;
- Produkcję i promocję płyt;
- Współpracę z podwykonawcami;
- Współpracę z partnerami biznesowymi;
- Udział artysty w komercyjnych i niekomercyjnych przedsięwzięciach;
- Kreowanie marki artysty.
Jaką wiedzę powinien posiadać manager artystyczny?
Aby być skutecznym we wszystkich powyższych działaniach, manager artystyczny musi oczywiście wykazywać się odpowiednią i dość szeroką wiedzą z pogranicza różnych dziedzin. Powinien wiedzieć m.in.:
- Jaka jest specyfika rynku muzycznego;
- Na czym polega prawo autorskie i prawa pokrewne oraz w jakim zakresie dotyczą one branży muzycznej;
- Jak powinna wyglądać umowa o współpracy z artystą, jakie są jej najważniejsze elementy;
- Jak negocjować kontrakty handlowe;
- Jak szukać najlepszych form promocji dla artysty;
- Jak szukać solidnych kontrahentów i budować z nimi relacje;
- Jak planować promocję, trasy koncertowe i produkcję płyt;
- Na czym polega produkcja płyt oraz ich sprzedaż;
- Jak budować wizerunek artysty.
Tego typu wiedzy nie zdobędziemy na żadnych studiach wyższych, a wiele osób jest zdania, że najlepiej posiąść ją w praktyce. Zanim jednak jakiś artysta zgodzi się, abyśmy go reprezentowali, musimy wykazać się przynajmniej podstawowym zapleczem merytorycznym. Bardzo przydatny są kursy przygotowujące do pracy managera artystycznego. Pozwalają one ugruntować i zebrać najważniejsze wiadomości w całość. Ważne, aby kurs prowadziły osoby z dużym doświadczeniem w pracy jako manager artystyczny i potwierdzonym dorobkiem. Dzięki temu możemy nie tylko zdobyć potrzebną teorię, ale również dowiedzieć się, jak wykorzystać ją w praktyce.
Gdzie i jak szukać pracy dla managera artystycznego
Manager artystyczny to zawód, który kojarzy się z freelancerką, ale nie zawsze musi tak być, zwłaszcza na początku kariery. Początkujący mogą szukać praktyk i staży w wytwórniach płytowych, gdzie poznają ważne procesy od podszewki. Dobrym sposobem jest także zdobywanie szlifów w agencji artystycznej, która specjalizuje się w organizacji koncertów, czy festiwali. Jeszcze inna opcja to zdobywanie doświadczenia w agencji PR, dbającej o wizerunek gwiazd. Jeśli stawiamy pierwsze kroki w zawodzie managera artystycznego, raczej trudno nam będzie wystartować od razu w roli agenta gwiazdy. Warto jednak zaproponować swoje usługi początkującym artystom. W ten sposób będziemy zdobywać cenne doświadczenie, a jednocześnie możemy się sprawdzić w tej roli i osiągnąć bardzo dobre wyniki.