Szukasz dodatkowego zarobku ze swojej działalności online? Poznaj modele zarabiania w afiliacji

4-regions-thumb

Afiliacja stanowi doskonały sposób na uzyskanie dodatkowego dochodu. W ramach współpracy afiliacyjnej, wydawca (może być nim bloger, influencer, serwis tematyczny, serwis rabatowy, użytkownik social mediów… a więc każdy, kto aktywnie korzysta z internetu) uzyskuje wynagrodzenie za osiągnięcie konkretnego celu, wyznaczonego przez reklamodawcę (jest nim sklep internetowy bądź serwis sprzedający usługi online).

Istnieje kilka modeli, w których reklamodawca może rozliczać się z wydawcą za promowanie swojego produktu. Należą do nich:

  • CPS – cost per sale, czyli: wynagrodzenie za transakcję. Oznacza to, że wydawca otrzymuję prowizję, gdy klient sfinalizuje i opłaci transakcję pochodzącą z polecenia wydawcy. Jest to zdecydowanie najczęściej stosowana forma rozliczenia w afiliacji.
  • CPL – cost per lead, czyli: wynagrodzenie za przyprowadzenie [klienta do reklamodawcy]. Polega to na tym, że wydawca otrzymuje stałą stawkę wynagrodzenia, gdy dzięki niemu reklamodawca uzyska informacje kontaktowe potencjalnego klienta. Może to nastąpić poprzez np. zapisanie się do newslettera, wypełnienie formularza kontaktowego czy rejestrację do serwisu. Model ten najczęściej stosują firmy oferujące nie produkty, a usługi.
  • CPC – cost per click, czyli: wynagrodzenie za kliknięcie. W tym modelu wydawca otrzymuje stałą stawkę wynagrodzenia, jeżeli klient kliknie w reklamę przenoszącą na stronę reklamodawcy. Jest to coraz mniej chętnie wybierany model rozliczenia przez reklamodawców, którym zwykle zależy nie na samych kliknięciach, ale na transakcjach.
  • CPA – cost per action, czyli: wynagrodzenie za działanie. W tym przypadku wydawca otrzymuje wynagrodzenie za zachęcenie klienta do konkretnego działania, np. przeczytania artykułu na stronie reklamodawcy, udziału w konkursie, polubienia strony, ściągnięcia aplikacji, obejrzenia reklamy, itp.
  • CPM – cost per mille, czyli: wynagrodzenie „za tysiąc”. Oznacza to, że reklamodawca płaci wydawcy za wysłanie reklamy do określonej liczby odbiorców. Model ten gwarantuje wysłanie reklamy do określonej grupy (co najmniej tysiąca i wielokrotności tysiąca użytkowników), ale nie gwarantuje dotarcia z reklamą do tych użytkowników.

Z doświadczenia sieci afiliacyjnej webePartners wynika, że modele efektywnościowe (CPS, CPL, CPA) cieszą się coraz większą popularnością nie tylko wśród reklamodawców, ale również wśród wydawców. Dobrze dobrany produkt przed wydawcę, do własnej grupy odbiorców, jest gwarancją wysokiej sprzedaży i – tym samym – zarabiania wysokich prowizji we współpracy afiliacyjnej.