Jaką rolę w naszej pracy zawodowej odgrywa sen?

Dorosły człowiek powinien spać średnio od 6 do 8 godzin w ciągu doby. Jest to idealny czas do tego, aby nasz organizm zregenerował się i przygotował na kolejny dzień pracy. W przeciwnym razie nasza wydajność zawodowa spadnie, przez co nie będziemy mogli skupić się na powierzonych obowiązkach i zaczniemy notować coraz gorsze wyniki.

Znaczenie snu w życiu codziennym i pracy

Zdecydowana większość z nas przynajmniej raz musiała zarwać noc, aby dokończyć czasochłonny projekt lub przygotować się na nadchodzący egzamin. W takiej sytuacji nie powinniśmy zaburzyć swojego stałego rytmu snu, jednak regularne niedosypianie z myślą o nadrobieniu tego w wolny od pracy weekend jest całkowicie niewłaściwym podejściem, które może skutkować nieustannym zmęczeniem. Prowadzi to do różnych chorób, w tym otyłości, cukrzycy, nadciśnienia oraz osłabienia układu odpornościowego, a w konsekwencji częstych przeziębień. Przekłada się również na obniżenie popędu seksualnego i skłonności depresyjne.

Przeznaczenie zbyt małej liczby godzin na sen negatywnie wpływa na funkcjonowanie naszego mózgu. Cierpimy przez to na zaburzenia koncentracji i kłopoty z pamięcią. Nie jesteśmy w stanie przyswajać nowych informacji, utrzymać na dłużej uwagi ani podejmować jakichkolwiek decyzji. Na domiar złego stajemy się rozdrażnieni, a przez nieustanną huśtawkę nastrojów często przerzucamy swoją złość na współpracowników. Prowadząc taki tryb życia z pewnością nie torujemy sobie drogi do awansu. Co więcej, jako najsłabsze ogniwo w firmie możemy nawet stracić swoje stanowisko.

Ogromnym zagrożeniem, jakie niesie ze sobą niewyspanie, jest opóźnione reagowanie na bodźce zewnętrzne. Zawodowi kierowcy, zwłaszcza pracujący w nocy, tracą w ten sposób czujność na drodze, co może doprowadzić do tragicznego wypadku. Należy więc podjąć odpowiednie działania, aby pozwolić swojemu organizmowi odpocząć i wstać ze świeżym umysłem.

Właściwe przygotowanie do snu

Wiele osób zapomina o przestrzeganiu podstawowych zasad higieny snu. Każdy z nas ma inne potrzeby i tryb życia, dlatego warto samodzielnie „przetestować się”, aby dokładnie sprawdzić, ile czasu wystarczy nam do pełnego wypoczynku. Należy jednak ustalić stałą godzinę pobudki w celu wyrobienia pewnej regularności.

Wbrew niektórym krążącym opiniom, możemy pozwolić sobie na ucięcie krótkiej drzemki. W wybranych krajach, np. Japonii, jest to specjalnie wydzielona i zatwierdzona przez przełożonych przerwa, w trakcie której możemy na chwilę odpocząć, by po kilkunastu minutach wrócić do swoich zadań z nowymi pomysłami. Powinna ona przypadać na godziny wczesnopopołudniowe, w których często dopada nas kryzys. Z pewnością lepiej przysłuży się naszemu zdrowiu niż kolejna wypita kawa.

Przed wejściem do łóżka zadbajmy o przewietrzenie sypialni. Idealna temperatura do spania nie może przekraczać 20 stopni. Jakość snu znacząco poprawia wybór materaca odpowiedniego pod kątem twardości i naszej wagi, a także przybrana przez nas pozycja. Ważne jest także wygodne łóżko, w którym będziemy mogli się wyspać. Jeżeli masz mało miejsca w sypialni możesz wykorzystać łóżko piętrowe trzyosobowe senso24.pl. Badania jednoznacznie wskazują, że powinniśmy układać się na plecach. Przynosi to duże ukojenie naszemu kręgosłupowi. Ponadto starajmy się ograniczać korzystanie z urządzeń elektronicznych bezpośrednio przed zaśnięciem. Zdecydowanie lepiej zastąpić je atrakcyjną lekturą.

Musimy także zwracać większą uwagę na to, co i kiedy jemy. Ostatni posiłek najlepiej spożyć 2-3 godziny przed snem. Unikajmy tłustych, ciężkostrawnych potraw, zwłaszcza smażonego mięsa czy słodyczy. Istnieje lista sprawdzonych produktów, które wręcz pomagają w szybszym zaśnięciu. Oprócz popularnych herbatek ziołowych warto również sięgnąć po mleko, orzechy oraz banany.