Format CV
Dobrze napisane CV otwiera przed nami wiele możliwości zawodowych, przede wszystkim pozwala na zwiększenie naszej szansy na zaproszenie do kolejnych etapów rekrutacji, między innymi na rozmowę kwalifikacyjną. Dlatego też dokument nie powinien być tworzony na szybko czy w sposób niedbały. Zarówno pod względem merytorycznym, jak i formalnym powinien prezentować się bez zarzutu.
Napisanie CV to poważne zadanie dla osób, które nigdy nie pisały tego dokumentu lub ostatnią rekrutację przechodziły wiele lat temu. Warto więc najpierw skorzystać z wiedzy, jaką mamy dostępną w sieci. W internecie znajdziemy wiele porad, jak napisać dobre i profesjonalne CV, możemy również znaleźć wzory takich dokumentów. Warto je jednak potraktować jako drogowskaz, a nie jedynie kopiować i zmieniać dane. Doświadczony rekruter bardzo szybko wykryje, że dokument został stworzony metodą kopiuj-wklej. A taka sytuacja z pewnością nie będzie działała na naszą korzyść i nie powinniśmy liczyć, że zostaniemy zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną. Napisanie własnego, indywidualnego CV nie jest ani czasochłonne, ani zbyt trudne. Co więcej, jest to zadanie, które wykonujemy tylko raz i możemy później ten dokument wysyłać do dziesiątek potencjalnych pracodawców. Warto więc podjąć taki wysiłek.
O czym pamiętać przy pisaniu CV?
Aby napisać dobre CV, warto najpierw zgromadzić wszystkie informacje, a zwłaszcza przedziały czasowe, w jakich odbywaliśmy naukę czy pracowaliśmy w poprzednich miejscach zatrudnienia. W życiorysie zawodowym muszą znaleźć się informacje na temat naszego wykształcenia, zarówno szkolnego czy akademickiego, jak również o wszystkich kursach, szkoleniach, studiach podyplomowych czy też innych formach podnoszenia kwalifikacji i zdobywania nowych umiejętności zawodowych. Poza wykształceniem w CV musimy umieścić nasze doświadczenie zawodowe wraz z informacjami na temat byłych miejsc pracy. Przyda się również opisanie naszych umiejętności, zarówno tych związanych z wykonywanym zawodem, jak i tych, które wynikają z naszego charakteru i cech osobowości. Oczywiście, należy skupić się przede wszystkim na tych umiejętnościach, które mogą być cenne z perspektywy naszego przyszłego pracodawcy.
W jakim formacie mieć CV?
Wiele osób wysyła CV w formacie dokumentu tekstowego, najczęściej doc. Nie jest to dobre rozwiązanie, gdyż często w trakcie wysyłki coś może się posypać, dokument może się zniekształcić lub będzie niemożliwy do odczytania przez odbiorcę. Dokumenty w formacie doc można również zmieniać, nie mamy więc możliwości sprawdzenia, co się z nimi dzieje później i czy nie zostały naniesione na nie żadne zmiany. Dlatego też, jeśli chcemy, by nasz życiorys zawodowy dotarł do potencjalnego pracodawcy w niezmienionym stanie, o wiele lepsze będzie cv pdf. W formacie pdf dokument zawsze wygląda tak samo, nie można go też w prosty sposób edytować. Dzięki temu możemy wysyłać go zawsze mając pewność, że dokładnie w takim stanie jak wyślemy dotrze on do firmy, do jakiej rekrutujemy.