Biegi hałasują? Sprawdź możliwe problemy ze skrzynią w samochodzie!
Najczęstszym problemem ze skrzynią biegów jest przegrzanie, problem ten wymaga naprawy i wymiany przekładni przemysłowych. Innymi częstymi znakami ostrzegawczymi problemu ze skrzynią biegów, które mogą prowadzić do niepotrzebnych kosztów naprawy skrzyni biegów, są wycieki płynu, wibracje, hałas i zanieczyszczenie oleju.
Jeśli twój pojazd nie działa płynnie, trzęsie się i słychać zgrzytanie, musi to oznaczać problem, a skrzynie biegów Peugeot są częstym winowajcom. To może być znak, że jest problem z biegami. Jeśli nadal nie wiesz, jaki jest rzeczywisty problem ze skrzynią biegów, mamy listę problemów ze skrzynią biegów i ich przyczyny.
Odgłos zgrzytania pojawia się, gdy silnik pracuje, a pojazd jest na biegu jałowym, jego przyczyny to skrzynia biegów niewłaściwie wyrównana z silnikiem, powodująca zacinanie się wału od koła zamachowego do skrzyni biegów.
Hałas na biegu
Gdy pojazd jest napędzany lub tylne koła zjeżdżają z ziemi, słychać hałas na biegu. Jego przyczyny to:
• Suche tylne łożysko na wale głównym.
• Uszkodzone koła zębate napędu prędkościomierza.
• Hałas słyszalny w trybie neutralnym będzie również słyszalny w sprzęcie, ale będzie bardziej wyraźny.
• Hałas występujący z tyłu i w sprzęgle może również wydawać się pochodzić ze skrzyni biegów.
Szum na biegu neutralnym
Gdy silnik pracuje, występuje z następujących powodów:
• Zużyty wał.
• Za duży luz w przekładni.
• Za duży luz końcowy na kołach zębatych lub wałku pośrednim.
• Przekładnia wyszczerbiona, zadziorowana, niewłaściwie dopasowana lub źle obrobiona. Widły zmiany biegów ocierają się o rowki, powodując kolizję przekładni.
• Zużyte łożyska.
Ciężka zmiana biegów, trzymanie się biegu
Dzieje się tak z następujących powodów:
• Zniekształcone wielowypusty wału głównego.
• Zbyt mocna sprężyna blokująca manetki.
• Nieprawidłowa regulacja sprzęgła.
• Poobijane zęby kół zębatych.
• Nieregulowany mechanizm przesuwania pilota.
Wyciek oleju
Olej wycieka ze skrzyni biegów z następującego powodu:
• Za wysoki poziom oleju.
• Uszkodzone lub nieprawidłowo zamontowane uszczelki lub uszczelnienia olejowe.
• Poluzowane śruby pokrywy.
• Pęknięta obudowa lub pokrywa.
• Poluzowany korek spustowy lub wlewowy.
Wyślizgnięcie się z biegu
• Zużyte koła zębate lub tuleje lub elementy ustalające łożysk.
• Słaba lub uszkodzona sprężyna blokady manetki.
• Zdalne sterowanie mechanizmem zmiany przełożeń.
• Niewłaściwe wyrównanie skrzyni biegów z silnikiem.
Prawidłowe smarowanie przekładni skrzyni jest niezwykle ważne. Koła zębate pracują w odpowiedniej ilości smaru. Skrzynia biegów powinna być zawsze wypełniona smarem. Zapobiega kontaktowi metalu z metalem, który generowałby tak dużo ciepła, że zęby przekładni uległyby spaleniu. Spodziewaj się, że podczas bardzo niskich temperatur nie zaleca się już stosowania smarów o różnych lepkościach do skrzyni biegów w różnych porach roku. Poziom smaru w skrzyni biegów należy sprawdzać co 1000 km i uzupełniać w razie potrzeby. W przypadku zanieczyszczenia smarów przekładnię należy opróżnić, przepłukać i ponownie napełnić świeżym smarem.