Jak założyć sklep internetowy? Poznaj najważniejsze kroki
Sprzedaż detaliczna każdego roku przenosi się do internetu roku w coraz większej ilości. Dlatego założenie sklepu internetowego nie jest już innowacyjny pomysłem na biznes, ale w zasadzie koniecznością, bez której trudno o satysfakcjonujące wyniki sprzedaży. Dowiedz się, jak w kilku krokach założyć sklep internetowy i co zrobić, aby osiągać satysfakcjonującą sprzedaż.
Spójrz na e-commerce jak na poważny biznes
Prowadzenie sklepu internetowego to poważny biznes i trzeba tak do tego podejść. Zanim przejdziesz do konkretnych technicznych działań, które dążą do uruchomienia e-commerce’u, musisz pomyśleć o offline’owych aspektach swojej działalności, czyli opracowaniu strategii biznesowej, stworzeniu marki, przeanalizowaniu rynku, ustaleniu strategii cenowej czy doboru produktów, które będą się sprzedawać. Dopiero po stworzeniu precyzyjnego planu prowadzenia tego biznesu przejdź do otwierania sklepu internetowego.
Jak założyć sklep internetowy? Postępuj według następujących kroków.
Wybierz domenę i hosting
Domena będzie wizytówką Twojego sklepu internetowego. Możesz uwzględnić w niej swoją markę bądź słowa kluczowe wskazujące na to, jaki asortyment znajduje się w sklepie (domena generyczna). Warto wybrać jak najkorzystniej, ponieważ to właśnie domena będzie na ustach Twoich klientów.
Hosting będzie natomiast wpływał na działanie Twojego sklepu internetowego, a konkretnie szybkość jego ładowania, sprawność realizowania zamówień czy maksymalne obciążenie przez użytkowników. Do wyboru masz hostingi współdzielone, serwery dedykowane, serwery VPS czy serwery w chmurach. Każdy z rodzajów hostingu przez swoje cechy będzie pasował do innych wymagań i sklepu internetowego, dlatego warto dokładnie określić swoje oczekiwania i wybrać właściwe rozwiązania.
Wybierz platformę e-commerce
Wybór właściwej platformy e-commerce również musi być dobrze przemyślany i dopasowany do zasobów sklepu oraz oczekiwań wobec funkcji e-commerce. Przed wyborem musisz określić koszty, jakie jesteś w stanie ponosić na utrzymanie sklepu na danej platformie, przemyśleć projekt strony sklepu internetowego oraz jej funkcjonalność. Do wyboru masz:
- platformy SaaS – abonamentowe, proste w obsłudze platformy, przeznaczone dla mało wymagających e-commerce’ów;
- platformy Open Source – platformy gwarantujące dużą elastyczność pod względem modyfikacji funkcji sklepu, umożliwiają dostęp do kodu źródłowego;
- platformy dedykowane – czyli tworzenia z myślą o danym sklepie przez zatrudnionych do tego programistów, najlepsze rozwiązanie dla nietypowych rozwiązań w zakresie e-commerce;
- platformy z licencją – wysoce funkcjonalne i zaawansowane technologicznie, ze względu na bardzo duże koszty utrzymania przeznaczone dla największych sklepów internetowych z setkami tysięcy produktów w asortymencie.
Stwórz sklep internetowy
Na tym etapie należy zadbać o każdy element sklepu internetowego, który będzie wpływał na działanie strony oraz jej odbiór przez użytkowników. Zacznij od wybrania szablonu sklepu – warto, żeby był on przejrzysty i funkcjonalny zarówno w wersji desktopowej, jak i mobilnej, ale również wizualnie korespondował z asortymentem i marką.
Zadbaj również o właściwą strukturę kategorii produktowych. Na tym etapie weź pod uwagę to, aby użytkownicy sklepu mogli intuicyjnie znajdować interesujące ich produkty. Już w tym miejscu warto pomyśleć także o pozycjonowaniu strony i stworzyć taki podział na kategorie, aby tkwił mogły one osiągać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania na dane frazy kluczowe i wzajemnie ze sobą nie rywalizowały. Następnie w poszczególnych kategoriach sklepu powinny znaleźć się produkty. Ważne jest nasycenie stron kategorii i stron produktów wartościowymi opisami i zdjęciami.
Wyjdź naprzeciw oczekiwaniom klientów
Szeroki asortyment, atrakcyjne ceny i perswazyjne opisy nie muszą jeszcze zagwarantować Ci dobrej sprzedaży. Klienci e-commerce przykładają dużą wagę do wygody zakupów. Dlatego musisz zadbać również o:
- łatwość przejścia przez ścieżkę zakupową;
- zapewnienie szerokiego wyboru metod płatności (np. karty płatnicze, szybkie przelewy, BLIK, tradycyjne przelewy, pobranie i inne metody);
- zaproponowanie różnych metod wysyłki.
W Twoim sklepie nie może zabraknąć też regulaminu zakupów oraz zasad polityki zwrotów. Pamiętaj, że Twoje wewnętrzne regulaminy muszą być zgodne z prawodawstwem.
Nie zapominaj o promocji
Stworzenie funkcjonalnego sklepu internetowego i zaproponowanie atrakcyjnej oferty są dopiero początkiem drogi do sukcesu. Twój sklep musi być widoczny w sieci, a klienci powinni trafiać do niego z różnych źródeł. Dlatego przez cały okres funkcjonowania sklepu prowadź:
- pozycjonowanie SEO,
- płatne kampanie Google Ads,
- aktywny profil w mediach społecznościowych.
Warto również prowadzić sprzedaż w różnych kanałach,. za pomocą marketplace’ów (np. Allegro, Shoppee), porównywarek cenowych (np. Ceneo) czy Google Shopping.
Przynoszący zyski sklep internetowy możesz stworzyć wyłącznie poprzez podejmowanie właściwych decyzji na wszystkich opisanych etapach, tj. tworzenie biznesplanu, wyboru domeny i hostingu, platformy e-commerce, tworzeniu oferty i prowadzenia działań promocyjnych. Pamiętaj, konkurencja nie śpi i jest coraz większa, dlatego warto szukać wszelkich możliwości biznesowych, komunikacyjnych i technologicznych, aby zyskać nad nią przewagę.