Budżet na marketing firmowy – ile warto przeznaczyć?

pexels-photo (3)

Profesjonalne prowadzenie działań marketingowych dla firmy opiera się nie tylko na stworzeniu strategii, ale także rozpisaniu budżetu na promocję. Trudno się dziwić, przecież za wszystkie działania związane z reklamą produktów lub usług trzeba zapłacić. Darmowy marketing tak naprawdę nie istnieje, a nawet jeśli spotkamy się z takimi działaniami, to szkoda na nie czasu, bo i tak zazwyczaj są nieefektywne. Dlatego też każdy przedsiębiorca, który planuje promocję swoich produktów lub usług, powinien zacząć od opracowania budżetu. Pozwoli to zapanować nad finansami firmy oraz wydatkami, które wiążą się z takim działaniami. Jak zaplanować budżet na marketing firmowy? Ile warto na niego przeznaczyć?

Co powinien uwzględniać budżet na marketing?

Budżet marketingowy powinien przede wszystkim uwzględniać koszty reklamy oraz zakupu materiałów promocyjnych. Nie może w nim także zabraknąć stosownych informacji o wynagrodzeniu osób pracujących w dziale marketingowym, jak również podwykonawców, np. agencji interaktywnych. Co jeszcze powinien uwzględniać budżet na marketing? Na pewno opłaty wynikające z tytułu dostępu do Internetu, telefonu, oprogramowania, które potrzebne jest do wykonania czynności z tym związanych, oraz wszelkiego typu narzędzi wspierających dane działania marketingowe (np. aplikacji do wysyłanie mailingu). Nie zapominajmy również o tym, by w wydatkach na reklamę i marketing spisanych w budżecie uwzględnić koszty badań marketingowych, analizy rynku itp.

Jak duży powinien być budżet na marketing w firmie?

Wielu przedsiębiorców przy tworzeniu budżetu marketingowe ma bardzo poważny dylemat, bo ile właściwe należy przeznaczyć na działania reklamowe? Tak naprawdę nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie, bo wszystko zależy od kilku czynników. Swoje rozważania warto zacząć od określenia wielkości rynku, na którym dana strategia ma być realizowana. Czy w grę wchodzi rynek lokalny, krajowy czy też może globalny? Później należy określić grupę docelową, do której kierowane są działania oraz skupić się na analizie segmentów rynku. Z reguły większy rynek oznacza potrzebę wyłożenia większego budżetu, więc decydując się promocję na rynku krajowym oraz globalnym trzeba liczyć się z wyższymi kosztami, niż w przypadku rynku lokalnego. Na wysokość budżetu ma również wpływ branża, w jakiej firma funkcjonuje oraz z jakich narzędzi korzysta. Wykorzystując w promocji Internet, można mocno obniżyć wydatki, ale jeśli firma chce uzyskać widoczne efekty, musi także korzystać z innych narzędzi reklamowych.

Wysokość budżetu marketingowego powinna więc być ustalona indywidualnie przez każdą firmę. Na pewno wydawaną kwotę należy uzależnić od możliwości finansowych firmy. Nie może przecież dojść do sytuacji, że przez promocję ucierpią finanse firmy i wystąpią problemy z płatnościami. Warto mieć to na uwadze, jeśli nie chcemy, by firma wpadła w poważne tarapaty, bo zamiast cieszyć się z efektów promocji, trzeba będzie szukać rozwiązań, które pozwolą firmę wyciągnąć z danych problemów.

Tekst opracowany wspólnie ze stroną socialpress.pl.