Jaką pracę wykonuje pracownik obsługi profesjonalnego sklepu internetowego?

esioh

Sklepy internetowe coraz szerzej zapisują się w świadomości ludzi jako miejsca w sieci, gdzie można dokonać bezpiecznego zakupu każdego towaru z każdej branży. Ubrania, sprzęty, artykuły spożywcze – przez internet możemy kupić wszystko, z dostawą do domu. Jest to jeden z głównych powodów, dla których sklepy online cieszą się tak ogromną popularnością. Udane zakupy bez wychodzenia z domu, bez stania w kolejkach i o każdej porze – te zalety według wielu użytkowników internetu przewyższają wady kupowania w sklepach internetowych. Te oczywiście również istnieją. Niedogodnością może być choćby fakt, że produktu nie możemy obejrzeć na żywo i zobaczyć na własne oczy – musimy zaufać zdjęciom, które często robione są w sposób uwydatniający zalety oferowanego towaru. Kupując ubrania czy buty nie mamy możliwości przymierzenia ich, pozostaje nam więc zaufać tabeli rozmiarów, która w niektórych sklepach bywa niedokładna. Mimo tych szczegółów, zakupy online cieszą się niesłabnącą popularnością a sklepy internetowe to wciąż bardzo dobry i w większości przypadków dochodowy biznes. Nowe miejsca w sieci pojawiają się w szybkim tempie i mimo ogromnej konkurencji, wiele z nich jest w stanie wybić się i zyskać stałych klientów – kluczem do sukcesu jest odpowiednie zarządzanie.

Jakie obowiązki spoczywają na osobie obsługującej sklep internetowy?

Specjalista ds. obsługi sklepu internetowego wbrew pozorom, nie zajmuje się jedynie przyjmowaniem zamówień i wysyłką towaru. By sklep funkcjonował, konieczne jest budowanie stałej sieci kontaktów, podtrzymywanie zainteresowania stałych klientów i zdobywanie nowych. Obowiązki osoby prowadzącej działalność przez internet polegają więc głównie na czynieniu oferty sklepu jak najbardziej atrakcyjną a co za tym idzie – zanotowaniu jak najwyższej sprzedaży. Osobą obsługującą sklep internetowy może być jego właściciel (w większości małych lub nowo powstałych miejsc) lub osoba zatrudniona specjalnie w tym celu (w przypadku sklepów prężnie działających lub rozwijających się w szybkim tempie). Podstawowe obowiązki w pracy to przyjęcie zamówień, skompletowanie ich oraz wysyłka do klienta.

blog dla mamPo przyjęciu zamówienia księgowana jest płatność lub potwierdzane jest zamówienie z inną jej formą (może to być np. płatność przy odbiorze). Sklepy internetowe zazwyczaj są zintegrowane bezpośrednio z hurtowniami, z których dostarczany jest towar – większe sklepy posiadają własne magazyny. Po skompletowaniu zamówionych towarów, odpowiednio zabezpieczona paczka zostaje wysłana do odbiorcy – pocztą lub kurierem, jeśli została nawiązana współpraca z firmą kurierską. Jest to podstawowy i najprostszy schemat funkcjonowania sklepu internetowego, jednak obowiązki osoby obsługującej go mają dużo większy zasięg. Przede wszystkim – by sklep mógł się rozwijać, konieczne jest utworzenie bazy klientów i stałe jej powiększanie. W tym celu specjalista zajmujący się sklepem musi dbać o jak najlepszy kontakt z klientem – regularnie odpisywać na maile, udzielać informacji przez telefon i komunikatory. Obecnie niezwykle ważną kwestią jest także prężna aktywność na portalach społecznościowych – częste aktualizacje na facebooku z pewnością pozwolą na lepszą komunikację. Zachęcanie nowych osób do dokonania zakupu, organizowanie akcji, promocji, mających na celu zachęcenie jak największej liczy osób do skorzystania z oferty, promowanie sklepu i rozpowszechnianie marki – wszystkie te czynności to obowiązki osoby ds. obsługi sklepu internetowego.

Jak obsługiwać sklep internetowy, by działalność rozwijała się?

Przede wszystkim – z największą dbałością o dobro klienta. Zwroty, reklamacje i skargi powinny być rozpatrywane ekspresowo, bezpieczeństwo zapewnione w 100 % a całe zamówienie zrealizowane szybko i bezproblemowo. Jeśli klient będzie miał jakiekolwiek zastrzeżenia co do przebiegu transakcji, jakości towaru lub inne uwagi – z pewnością nie dokona zakupu ponownie ani nie poleci sklepu znajomym. Każdy utracony klient powinien być dla osób obsługujących sklep online porażką. Zadowolenie konsumenta jest wyznacznikiem renomy sklepu i może podnieść jego rangę i znaczenie – dbałość o dobro klienta jest więc najlepszym sposobem na utrzymanie dobrego wizerunku firmy.

Artykuł opracowaliśmy dzięki pomocy jaką udzieliła nam firma pollyart.pl zajmująca się również projektowaniem sklepów internetowych dla firm.